27 april 2018

Sociala medier

4 steg till en lyckad Facebook-kampanj

En lyckad Facebookannons kräver mer än bara en spännande rubrik och fina bilder. Här är fyra faktorer som avgör hur bra er annons presterar.  

Välj rätt dag och tid

Antal besökare på Facebook är som högst mellan klockan 13-15 mitt i veckan, men användare är som mest engagerade under kvällstid på torsdagar och fredagar. Detta kan vara bra att ta hänsyn till när du schemalägger dina inlägg. Som administratör av en Facebook-sida finns även möjlighet att hämta statistik om när målgruppen är mest aktiv, detta hittas på Facebook-sidans statistiksida.

Öka spridningen med kommentarer

I början av året trädde Facebooks nya algoritm i kraft, vilket innebär att Facebook numera prioriterar innehåll från vänner och familj i första hand, men även inlägg som skapar interaktion. Så som företag gäller det att satsa på att skapa annonser som genererar kommentarer och dialog.

Tänk mobil!

Majoriteten av Facebookanvändare besöker sidan på mobila enheter, så utgå från att annonsen kommer visas i en mobiltelefon när den utformas. Bildtexten bör inte vara längre än 125 tecken då appen kortar av texter längre än så. Ladda upp annonsbilden med högsta möjliga upplösning, minst 1200 x 628 pixlar. Facebook Business radar upp ännu fler designrekommendationer som är bra att tänka på.

Använd Ads Manager

För att kunna uppnå bästa resultat, har Facebook ett verktyg där användaren kan delningstesta annonser – Ads Manager. I verktyget går det att testa hur olika annonser kommer fungera och spridas innan de publiceras. Faktorer som exempelvis för mycket text i en annons kan påverka inläggets räckvidd, något som går att upptäcka innan publicering med Ads Manager.

 

Vill ni ha hjälp med att utveckla er strategi för sociala medier? – Ring oss på 010-209 40 10 eller maila vd Magnus Sjöbäck.