13 september 2016

Case

Case: Nimo

 

Nimo utvecklar energibesparande miljöteknik för torkutrustning och är världsledande tillverkare och leverantör av torkskåp. Företaget grundades 1944 och har idag ca 100 medarbetare i Hova. Greatness PR har arbetat med Nimo sedan 2012 och ansvarar för företagets kommunikation.

Kommunikationsarbetet med Nimo har delvis varit fokuserat på att utbilda och informera både allmänheten och Sveriges kommuner om de stora potentiella miljövinsterna som kan göras med hjälp av energibesparande värmepumpsteknik i torkskåp. Men också om att belysa Nimo som ett svenskt världsledande företag med hög teknisk kompetens som utvecklar energisnåla produkter för en hållbar framtid.

Nimos nyhetsrum

nimo-cision

Svensk Verkstad: Klimatsmarta kommuner väljer Nimo

Magasinet Alltid: Alla torkskåp är inte energibovar

Intresset för miljöteknik ökar i omvärlden och det gör även efterfrågan på Nimos produkter, inte minst bland Sveriges kommuner som har krav på sig att arbeta med aktiva miljömål. Bland annat har Energimyndigheten slagit fast att Sveriges skolor och förskolor kan spara upp till 29 miljoner kronor varje år på att byta ut sina gamla torkskåp mot nya med värmepumpsteknik.

2015 projektledde Greatness (före detta Sjöbäck PR) arbetet med Nimos nya grafiska profil och webb.

Nya hemsidan

nimo

Gamla hemsidan

nimos-gamla-hemsida

Året efter producerades och en broschyr med Greatness som projektledare.

nimo_test-1024x576nimo_3

2014 lanserades kampanjen Torkskolan med syftet att informera om torkskåpets fördelar och utbilda i torkning. Detta med utgångspunkt i fem olika lektioner i att använda torkskåp och torka kläder på rätt sätt.

Rätt använt är torkskåpet en hjälte – för ditt liv, för din plånbok, och för dina kläder. Men hur är egentligen ”rätt använt”? Torkskolans fem enkla lektioner lär dig att effektivt torka dina kläder så att de håller längre.

torkskolan