Människor är allt mer värderingsstyrda och ställer krav på företagens samhällsansvar. Almedalsveckan i Visby är på många sätt den perfekta arenan för företag och organisationer att lyfta fram och synliggöra deras samhällsengagemang.
Greatness PR ger här fem goda skäl till varför just ert företag ska vara med under Almedalsveckan i juli.
1. Vara delaktig i att påverka politiska beslut och visa att ni bryr er
Almedalsveckan är Sveriges främsta samhällspolitiska mötesplats där demokrati och samhällsförändring står högst på agendan. Identifiera de samhällsfrågor som är viktiga för er verksamhet, på Almedalsveckan kan ni opinionsbilda och påverka politiska beslut som gynnar både er och samhället i stort.
2. Bidra till ett inkluderande samhälle
Många verksamheter prioriterar ledningens medverkan på egna arrangemang under Almedalsveckan. Här kan ni bidra till en mer inkluderande och demokratisk Almedalsvecka genom att välja olika personer med unika spetskompetenser till aktiviteterna. Det finns studier som visar att de som arbetar med mångfald har högre tillväxt, alla vinner på inkludering.
3. Skapa nya samarbeten
Det finns få platser likt Almedalsveckan där intresseorganisationer, näringsliv och politiker är tillgängliga för att mötas. Här kan ni knyta viktiga relationer med tongivande personer, och skapa förutsättningar för framtida samarbeten. Tips! Håll koll på Makthavare.se som varje år släpper en mingellista med Almedalens hetaste mingel.
4. Kompetensutveckling och nya idéer
Med tusentals seminarier av företag, organisationer och politiska verksamheter finns stora möjligheter att hämta inspiration, omvärldsbevaka och få många nya kunskaper. De flesta lämnar Visby fyllda med nya idéer efter en vecka i Almedalen.
5. Stärka varumärket
Att vara aktiv inom samhällsfrågor och medverka under Almedalsveckan stärker trovärdigheten och förtroendet för era samhällsengagemang. Både närvaron och aktiviteter är dessutom värdefulla underlag för extern och intern kommunikation som påverkar bilden av ert varumärke.
Greatness är specialister på Almedalsveckan och har över 10 års erfarenhet av att lyfta företag och organisationers budskap och målsättningar både inför, under och efter Almedalsveckan.