7 februari 2018

Göteborgsföretaget Jobtip storsatsar i USA

Ali Farshid, vd på Jobtip

Sociala medier-raketen tar framgången över Atlanten

Jobtip, som erbjuder rekryteringstjänster via sociala medier, tar ett stort internationellt kliv och öppnar kontor i San Diego, USA, med 20 medarbetare från start. Vd blir amerikanen Dan Grabko som rekryterats internt från Sverige.

– Vi ser stor marknadspotential i USA med få konkurrenter. I Sverige har vi dubblat omsättningen varje år de senaste tre åren och ser nu fram emot att ta vårt framgångsrika koncept över Atlanten, säger Ali Farshid, vd på Jobtip i Sverige.

Från huvudkontoret i Göteborg blickar ledningen för Jobtip mot en av världens mest konkurrensutsatta marknader, USA. Företaget, som idag hjälper kunder i Sverige och Europa, har redan flera uppdrag i uppstartsfasen i Nordamerika. Att etablera verksamheten i USA är Jobtips riktigt stora kliv mot att bli en global aktör inom Social Recruiting.

– Vi besöker regelbundet rekryteringsmässor och konferenser runt om i världen och har bra koll på vår position på marknaden. Rekryteringsbranschen i USA arbetar fortfarande traditionellt, med bland annat rena platsannonser på webb. Vi tror att vårt innovativa erbjudande kan slå stort i hela USA.

Förutom att komma närmare marknaden och blir bättre på att avläsa trender och kundernas behov blir det nya kontoret en avlastning för den svenska organisationen.

– Nu slipper vi ha ett team här i Sverige som arbetar nattskift.

Vd för det amerikanska företaget blir Dan Grabko. Grundaren av Jobtip, Patrik Wigton, är också på plats i USA för att hjälpa till i uppstartsfasen.

– Dan Grabko har arbetat som ekonomichef på Jobtip i sju år. Han kommer från San Diego, har bra förståelse för marknaden och ett brett nätverk. Han vet hur vi arbetar och är helt rätt person att driva den amerikanska satsningen.

Den tekniska utvecklingen är kvar i Sverige. Jobtip satsar ordentligt från start och har redan cirka 20 säljare och marknadsförare på plats i USA.

– Kontoret i San Diego blir vårt nav för att nå ut till hela den amerikanska marknaden. USA-satsningen är vårt fulla fokus för 2018, vi är alla väldigt taggade på att ta Jobtip internationellt, säger Ali Farshid.

Jobtips nyhetsrum