4 januari 2018

Greatness

Så kan den nya lagen påverka digital marknadsföring

Så kan GDPR påverka digital marknadsföring

Den nya personuppgiftslagen GDPR (General Data Protection Regulation) träder i kraft i slutet av maj och stärker inte bara EU-medborgares personliga integritet, den påverkar också hur företag och marknadsförare kan skapa riktad digital reklam baserad på persondata.

Än så länge är det inte helt fastställt hur digital annonsering och marknadsföring kommer påverkas av GDPR, men en möjlig förändring handlar om så kallade retargeting-annonser. GDPR innebär nämligen bland annat att företag och marknadsförare kommer behöva samtycke för att använda personlig data som underlag för retargeting-annonser, och även beskriva hur uppgifterna används.

GDPR innebär också att människor har rätt att begära att få sin egen data raderad ur företagsregister, vilket enligt en undersökning från SIFO och Tieto en stor del av svenskarna vill. En nyckel för företag kan därför vara att bygga upp ett starkt förtroende till, och transparens gentemot, sina befintliga och potentiella kunder. Både om hur personuppgifter lagras och används i marknadsföringen.

Syftet med GDPR är att stärka den personliga integriteten för alla EU-medborgare, och företag och som använder insamlade personliga uppgifter i sin marknadsföring måste nu anpassa arbetet till de nya reglerna.

GDPR innebär att alla företag som hanterar personlig data måste:

1. Fråga efter samtycke på ett lättförståeligt sätt

2. Göra det lika enkelt att ta tillbaka samtycke och radera uppgifterna

3. Ge gratis tillgång till den lagrade datan

4. Göra uppgifterna portabel och flyttbar för andra system

5. Meddela om överträdelser eller läckor inom 72 timmar

Källa