1 mars 2018

Sociala medier

Så lyckas företag på Instagram 2018

Så lyckas företag på Instagram 2018

500 miljoner människor världen över använder Instagram varje dag, och hela 80 procent följer företagskonton. Plattformen förändras löpande med nya uppdateringar, och företag med en närvaro på Instagram behöver känna till och anpassa innehållet därefter. Nedan listar vi de senaste trenderna och ger tips på hur ni lyckas på Instagram 2018.

Engagera och interagera mera – på Stories och Live

Ända sedan lanseringen 2016 har Instagram Stories och Instagram Live snabbt ökat i popularitet, idag använder över 300 miljoner människor världen över funktionen. Innehållet på Instagram Stories ska engagera publiken, och för att fortsätta vara relevanta behöver Stories och Live bli en del av företags sociala medier-strategi.

Företag med ett instagram-konto kan med fördel lägga upp många olika bilder och videos dagligen på Stories. Använd omröstningsverktyget för att driva engagemang och interaktion, live-sänd exempelvis intervjuer med personer vid lanseringar där följarna får ställa frågor. För att driva trafik till hemsidan, lägg upp bilder med länkar till unika landningssidor som ger mer information.

Kombinationen av trovärdigt, äkta och interaktivt innehåll på Stories tillsammans med ett snyggt flöde är en av framgångsfaktorerna på Instagram 2018.

Kvalitet före kvantitet

En tydlig trend som blir allt vanligare är att företag gör gemensam sak med micro-influencers, alltså personer med en mindre följarskara och med ett nischat innehåll som skapar stort engagemang hos följarna. Micro-influencers kan även hos många uppfattas som mer trovärdiga och tillgängliga än stora influencers med hög kändisfaktor.

Tagga för att sälja mer

Det är vanligt att tagga varumärkens instagram-konton i bilder, exempelvis om bilden visar upp dagens outfit och inredning i hemmet. Inom kort lanseras den nya funktionen Shopping Tags, som innebär att taggar i bilder kommer innehålla pris på produkten och länk till en landningssida/produktsida. Shopping Tags har potential att driva försäljning för företag på Instagram i långt större utsträckning än tidigare.

Vill ni ha hjälp med att utveckla ert innehåll och strategi för sociala medier – Ring oss på 010-209 40 10 eller maila Amila Hasani.