18 maj 2018

Samhällsengagemang

Svenskarna: Samhällsengagerade företag är morgondagens vinnare

Samhällsengagerade företag är morgondagens vinnare

Hela 6 av 10 svenskar tycker att det är viktigt att arbetsgivaren har en positiv samhällspåverkan. Det visar en ny undersökning som Reach for change tagit fram i samarbete med Ipsos. Att kunna stödja sitt erbjudande med ett samhällsengagemang ger större förtroende och ofta en mer lönsam affär.

– Detta stämmer för många av våra kunder och vi når ett ännu bättre resultat när vi kommunicerar kundernas samhällsengagemang till rätt mottagare, säger Magnus Sjöbäck, vd på Greatness PR.

För att attrahera och behålla medarbetare och kunder krävs det idag att företag hittar ett engagemang som framförallt är kopplat till verksamhetens värderingar, är ärligt och långsiktigt. 7 av 10 svenskar med en högre utbildning skulle vilja engagera sig i samhällsfrågor via sin arbetsgivare, enligt Ipsos. Att jobba för ett bättre samhälle påverkar företagens förmåga att rekrytera, framförallt när milleniegenerationen äntrar arbetsmarknaden. De har, enligt Ipsos undersökning, en förväntan på att arbetsgivaren engagerar sig i samhället.

Samtidigt som frågan om företagens samhällsengagemang är viktig för svenskarna så misstror vi bolagens faktiska engagemang i större utsträckning än övriga svarande i Ipsos globala undersökning.

De företag som har en tydlig strategi kring sitt samhällsengagemang och en långsiktigt hållbar kommunikation för att nå ut med sitt budskap på ett tillförlitligt sätt kommer vara vinnarna i det långa loppet, enligt Magnus Sjöbäck.

– Här finns absolut en möjlighet för företag att skapa en trovärdig grund kopplad till företagets värderingar genom att ha en tydlig och hållbar kommunikationsstrategi.

Att stötta och driva samhällsfrågor behöver inte betyda att bolag måste skänka bort en del av vinsten, hela 8 av 10 svenskar tycker att företag kan göra gott samtidigt som man skapar fler lönsamma affärer kopplade till engagemanget.

– En hållbar kommunikation handlar om att förklara vad företaget gör på ett ärligt och trovärdigt sätt. Om man tjänar pengar på ett större samhällsengagemang ska man absolut berätta det. Det kommer mottagarna förstå och acceptera, säger Magnus Sjöbäck.

Greatness PR hjälper företag att paketera och sprida samhällsengagemang till omvärlden. Läs mer här eller hör av er till Sara Hadgu på sara.hadgu@greatness.se eller ring 010-209 40 10.