17 september 2018

SEO

Tre heta SEO-trender

SEO 2018 trend

SEO-trender kommer och går. Ingen vet med säkerhet vad som gäller om ett år, än mindre om fem år. Vi har tagit en titt på tre utvecklingar som fått fart under året, och som mycket väl kan vara det viktigaste inom SEO de kommande åren.

Voice Search

Enligt Forbes använder 27 procent av alla internetanvändare idag rösten för att söka på Google, och om två år kommer hälften av alla sökningar göras genom voice search. En direkt konsekvens av detta är att du framöver behöver anpassa webinnehåll inte bara efter hur folk söker utan även efter hur de pratar. Här kan du läsa mer om hur SEO-arbetet kan anpassas efter Voice Search.

Position noll – högst, högst upp på Google

Att finnas bland de 3–4 första sökresultaten på Googles förstasida har länge varit den ultimata målsättningen. Men med Googles Features Snippets finns det ett ännu bättre pris, att ditt webbinnehåll syns direkt på sidan med sökresultat. Google själva ger inte mycket information till hur du får just din sajt att synas, bara att de visar ”det mest troliga svaret på frågan som ställs”. Men det finns ändå ett par användbara tips för hur en sajt kan optimeras för att väljas ut.

Snabbast mobil vinner

I juli implementerade Google sin Page Speed Update. Det innebär att hur snabb en sajt är nu påverkar dess rank i sökresultaten på mobila enheter. Detta tillsammans med att Google nu tittar på hur en sajts mobilversion presterar snarare än desktopversionen för att ranka innebär att hur snabb din mobilanpassade sajt är har stor betydelse för SEO:n

Behöver ni hjälp med att utveckla er strategi för SEO och webbplatsinnehåll, Ring oss på 010-209 40 10 eller maila vd Magnus Sjöbäck.