3 mars 2020

Granskning av kommuners inköp av personlighetstester gav spridning i Sveriges största medier

JobMatch Sweden

Stor medial uppmärksamhet, debatt om skattemedel och ett medialt eko. Med hjälp av en journalistisk kommungranskning vintern 2019 kunde JobMatch Sweden presentera faktabaserade nyheter vilket uppmärksammade vikten av att använda certifierade personlighetstester.

– Vi är väldigt nöjda med den spridning som kommungranskningen fått i flera stora svenska medier som exempelvis Dagens Nyheter. Vi har arbetat med Greatness PR i flera år, de är serviceorienterade har bra känsla för både kommunikationsstrategi och medialogik, säger Klaus Olsen, vd på JobMatch Sweden.

 

Bakgrund

JobMatch Sweden hjälper företag att rekrytera träffsäkert och utveckla medarbetare med hjälp av det certifierade, arbetspsykologiska testet JobMatch Talent. Testsystement, som var först ut att bli certifierade enligt EU-standarden i Sverige, är specialiserat på arbetsprestation och har flera användningsområden inom arbetlivet även om rekrytering är det vanligaste. Trots att det nu finns fler personlighetstester på marknaden som är certifierade finns fortfarande flera tester som inte är vetenskapligt certifierade. Detta ville JobMatch Sweden uppmärksamma och samtidigt positionera sig själva som ett trovärdigt och kunskapsbaserat alternativ.

 

Strategi

Greatness PR genomförde en kommungranskning för att ta reda på hur mycket skattepengar som spenderas på icke-certifierade personlighetstester. Målet var att utbilda beslutsfattare och samtidigt bilda opinion.

Via mejl svarade Sveriges 30 största kommuner på frågor om vilka tester de använder i rekrytering och hur mycket testerna kostar. Granskningen visade att närmare hälften av kommunerna spenderar miljonbelopp på personlighetstester som inte är vetenskapligt certifierade för den svenska marknaden.

Totalt har icke-certifierade och okända tester kostat dessa kommuner 15 miljoner skattekronor de senaste fem åren.

JobMatch Sweden case 2

Kommungranskningen skickades ut till både lokala och nationella medier runtom i landet, med bifogad granskning. Lokala vinklar presenterades i de regioner där kommunerna spenderat ansenliga summor på icke certifierade personlighetstester. Detta följdes av medieuppföljningar och kontakt med redaktioner som visade stort intresse för granskningen.

JobMatch Sweden case

Resultat

Kommungranskningen blev omskriven i flera av landets största medier. Bland annat i Dagens Nyheter och Expres­sen. Publiceringarna väckte starka reaktioner och ledde även till att fler kommuner än de som omfattades av Greatness PR:s kommungranskning undersöktes vidare av lokala medier.

Dagens Nyheter: Kommuner användes tveksamma arbetsmetoder

Expressen: Tester som gynnar manipulativa och farliga

Trelleborgs Allehanda: Kommunen använder personlighetstest som fått massiv kritik

I samband med att journalisten Christian Dahlström i januari 2020 kunde avslöja att fyra svenska regioner använt sig av det så kallade DISC-testet, eller färgmetoden, under läkarutbildningar tog rapporteringen ytterligare fart. Avslöjandet blev inledningen på en kritikvåg med debattartiklar i Expressen, ledare i Göteborgs-Posten och samtal i Ring P1. Kritiken tillsammans med en stor bevakning ledde till att regionerna tvingades stoppa användandet av metoden.

– Jag tror att alla kommuner vill göra rätt med skattepengarna. Många vet nog bara inte att det finns certifierade personlighetstest för rekrytering. Personlighetstest är ett perfekt verktyg i rekryteringsprocessen, men då måste det vara certifierat, säger Klaus Olsen, vd för JobMatch Sweden.

Kom igång med er kommunikation

Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.