Högst upp på Google – Del 7B - länkbygge | Greatness PR

Högst upp på Google – Del 7B

Om vi i förra delen tittade på länkarbete ur ett teoretiskt perspektiv så ska vi nu bli mer handfasta. Nedan går vi igenom några grundläggande tips på hur du kan komma igång med ditt länkbygge.

Lektion 7B: Länkbygge: grundläggande tips

Det finns så klart många olika strategier för länkbyggande, och vilken eller vilka du väljer beror delvis på hur din sajt är uppbyggd och dels på vad du  föredrar personligen. Du kan bland annat:

  • Få dina kunder och samarbetspartners att länka till dig. Om du har trogna följare och kunder, eller inarbetade samarbetspartners så kan du med fördel få dem att länka till din sajt.
  • Starta en företagsblogg med informativt och underhållande redaktionellt innehåll. Här kan du kontinuerligt publicera nytt material, skapa dialoger och bli länkad från andra bloggare och bloggkataloger. Detta är en strategi som rekommenderas av Google eftersom deras sökmotor värderar kontinuerligt uppdaterat innehåll högt.
  • Skapa delbart och länkvänligt innehåll. Det är de organiska och redaktionella länkarna som håller längst, de du förtjänar genom att erbjuda något som dina besökare bedömer vara värt att dela vidare. Detta behöver inte nödvändigtvis kräva kontinuerligt uppdaterat innehåll, det kan lika gärna utgöras av kvaliteten på dina tjänster och din sajt.
  • Länka inåt. Du har antagligen flera undersidor och olika inlägg på din sajt, länka dessa mellan varandra. Detta är en viktig del av ditt länkbyggande eftersom du kontrollerar samtliga delar, från placering till ankartext.
  • Länka utåt. Att länka till relevanta sajter är bra för ditt länkbygge på flera sätt. Dels kommer de flesta som du länkar till vara benägna att länka tillbaka eller dela ditt innehåll, och dels fyller du ut din sajt med mer relevant och förhoppningsvis underhållande innehåll.

Detta är bara några praktiska metoder för att komma igång med ditt länkbygge. Hos Point blank SEO hittar du många fler konkreta tips.

Lektion 1 – Så fungerar sökmotorer

Lektion 2 – Så använder vi sökmotorer

Lektion 3 – Därför behövs SEO

Lektion 4 – Grundläggande sökmotorvänlig design

Lektion 5 – Sökordanalys

Lektion 6 – användbarhet & användarupplevelse

Lektion 7A – Länkar: Sökmotorernas motorvägar

Bildkälla

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter