Företag som är aktiva på sociala medier behöver nu se över sina sociala mediestrategier när en ny EU-lag och nya regler träder i kraft 2024. Lagen är framtagen för att skapa en säkrare digital miljö och kommer bland annat ge möjligheten att begränsa rekommenderat innehåll i sociala medier-flödet. Det ger användarna en större möjlighet att påverka vad de ser, vilket också ställer högre krav på företag att dela innehåll som är intressant och användarna vill dela vidare.
Digital Service Act (DSA) är en samling regler som syftar till att reglera de digitala tjänster och online-plattformar som används inom EU. Reglerna har primärt två mål:
1. Skapa en säkrare digital miljö
2. Skapa en rättvisare spelplan
Det är framtaget för att etablera en säkrare miljö där grundläggande rättigheter av digitala tjänster skyddas och även förhindra oschyssta metoder samt främja sund konkurrens på de digitala marknaderna. Läs mer här.
Ökad möjlighet för användarna att styra flödet
När det gäller sociala medier kommer dessa nya regler ändra flödet. DSA ställer krav på användarnas möjlighet att själva styra vad de kan se i sina flöden, både organiskt och betalt innehåll, men även en transparens om varför användarna ser ett specifikt innehåll.
Meta, som tidigare hette Facebook, har sen tidigare gett användaren möjligheten att kunna stänga av det algoritmiska flödet för att i stället endast se innehåll i kronologisk ordning från användare de följer. Det går även att gå tillbaka till det algoritmiska flödet för de användare som ångrar sig. Med de nya regler som ändrar flödet i sociala medier har Meta tydligare redovisat hur de rankar innehåll.
Snapchats användare kommer ha möjligheten att stänga av rekommenderat innehåll och personifierade annonser, baserat på sin användar-data. Snapchatanvändarna får då mer kontroll över sitt storys och discover-flöde.
Tiktok kommer att ge möjligheten att välja om de vill se det personifierade rekommendationsflödet baserat på deras intressen eller i stället se innehåll som rekommenderas baserat på vilken region och geografisk plats. Även detta ger användaren mer kontroll över vad denne ser i flödet.
Även på Linkedin kommer möjligheten att stänga av det personifierade flödet finnas. Linkedin har dock ännu inte gått ut med detaljerna om vad detta innebär för spridningen av innehållet.
Nya sociala medier-strategier behövs?
De nya reglerna gör att företag måste anpassa sina sociala medie-strategier, exakt hur får framtiden visa. För att fortsätta nå ut till både gamla och nya kunder krävs det troligen mer än någonsin engagerande och relevant innehåll. Användarna kommer ha större möjlighet att påverka det som dyker upp i flödet så det är högst avgörande att erbjuda content som fångas upp och fastnar.
Att publicera innehåll vid rätt tidpunkt kan bli viktigare än någonsin och avgörande för att synas.
Läs mer om bästa tidpunkten att publicera innehåll på Linkedin här: