15 september 2017

InterEast växer – siktar mot nya destinationer

InterEast ska växa på nya destinationer

InterEast har sedan många år haft en stark tillväxt och 2015 uppnådde verksamheten kraven för att nomineras till DI Gasell. Förra året, 2016, låg fokus på att kvalitetssäkra och konsolidera. Tillväxtökningen planade därmed ut. Nu har InterEast satt nya höga tillväxtmål inför kommande år, inte minst genom att växa på nya destinationer

– Efter vår starka organiska tillväxt under flera år behövde vi kvalitetssäkra system, arbetssätt, och rutiner för att säkra att vi fortfarande håller samma höga kvalitet. Att vi samtidigt fortsätter växa visar att vi gör saker rätt. Det ger oss en stark grund att stå på inför framtiden, säger Peder Törnqvist, vd för InterEast.

Omsättningen för 2016 landade på 78 miljoner kronor, en ökning med 2 miljoner jämfört med föregående år. Sjöfartssatsningen har varit framgångsrik, och företaget växte också på den starkaste marknaden, Östeuropa.

– Vi hade ett bra år på de befintliga marknaderna i Östeuropa, Rumänien och Makedonien, och ser stor potential i Ukraina som en av flera nya destinationer. Ukraina är idag i en liknande position som Makedonien var för ett år sedan med en kvalitativ och växande textilindustri, ett frihandelsavtal med EU och ett fördelaktigt geografiskt läge. Vi har redan börjat arbeta med ett större svenskt företag som nyligen flyttat sin produktion till landet från Turkiet, och fler företag kommer följa efter.

– När det kommer till sjöfartsmarknaden har vi tagit en bra position med flera nya kunder, och det finns mer att hämta. Vårt fokus är kvalitet och leveransprecision för varje enskild kund, det ger alltid resultat.

För 2017 räknar InterEast med att öka 5–6 procent, målsättningen för 2018 är att öka omsättningen med 10 procent eller mer.

– Efter att vi förra året kvalitetssäkrade system, kundservice och leveransprecision är vi nu redo för fortsatt tillväxt med både befintliga och nya kunder, säger Peder Törnqvist.

InterEast nyhetsrum