RISE-projektet: ”Oljan från uttjänta däck som drivmedel – på god väg mot lönsamhet”

Pyrolysolja

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

– Nu är vi ett skede där vi har visat att det går att göra drivmedel av däck och att pyrolysoljan är ett möjligt sätt för den petrokemiska industrin att minska förbrukningen av fossil olja, säger Linda Sandström, projektledare hos RISE.

Målet med projektet var att utvärdera tre olika tillvägagångssätt för att uppgradera pyrolysolja till mer högvärdiga produkter, med särskilt fokus på samuppgradering till drivmedel tillsammans med fossil råvara i raffinaderiprocesser.

– Vi har under projektet karaktäriserat och uppgraderat pyrolysoljan genom olika raffinaderitekniker. Vid RISE ETC:s laboratorium i Piteå har vi gjort försök i pilotskala där vi jämfört uppgradering av ren fossil olja med olja bestående av 20 procent pyrolysolja. Resultaten visar att det inte finns några signifikanta skillnader och att pyrolysoljan passar väldigt bra i drivmedel.

Nästa steg är nu att få till stånd ett fortsättningsprojekt för att dels verifiera resultaten och dels förbereda för en kommersialisering av konceptet med pyrolysolja i drivmedel.

– Nu vill vi ha ett raffinaderi som är villiga att ta in pyrolysoljan som råmaterial i produktionen och därigenom påbörja en minskning av förbrukningen av fossil olja. När vi visar att en kommersialisering är möjlig och även lönsam är förhoppningen att branschen i stort är villiga att vara med och utveckla det vidare, säger Linda Sandström.

För Enviro är målet med utvecklingsarbetet tillsammans med RISE och Ragn-Sells att pyrolysoljan ska prissättas baserat på värdet för den petrokemiska industrin både som drivmedel och ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Med hjälp av Enviros patenterade teknik utvinner vi cirka 500 kilo pyrolysolja ur ett ton däck och med en anläggning som processar 30 000 ton däck per år blir det cirka 14 000 ton olja per år tillgängligt för marknaden, så den ekonomiska potentialen är betydande. Vi ser fram emot en fortsättning på projektet där både de miljömässiga och kommersiella fördelarna med pyrolysoljan detaljeras ytterligare, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.

Scandinavian Enviro Systems nyhetsrum