Kontakta oss
010-209 40 10
info@greatness.se
Göteborg
Greatness PR, Box 3116
411 36 Göteborg
Besöksadress: Kungsportsavenyn 21
Att skapa content blir en allt mer använd strategi. Men vare sig det ska användas i sociala medier, e-post eller på webbplatsen finns aspekter att ha i åtanke.
Statistik visar att det tar någonstans emellan 50 millisekunder och 8 sekunder för en besökare att bilda sig en uppfattning om ert innehåll. För att behålla besökarna bör er sida därför vara snabb, intressant och väcka engagemang. Annars riskeras att besökaren har stängt ner eller möjligtvis surfat vidare till en konkurrent.
Undersökningar visar att design faktiskt är viktigare än användarbarheten, då första intrycket baseras på 94 procent av den visuella upplevelsen. För bästa upplevelse bör landningssidan därför ha en smart och lättnavigerad design som gör förstagångsbesökare bekväma med att leta fram information.
Eftersom konverteringsgraden för varje sekund beräknas sjunka med cirka 7 procent rekommenderas en optimerad sida vara färdigladdad inom högst 2 till 4 sekunder för att behålla besökarens intresse. Se därför till att säkerställa att visuellt material på landningssidan är optimerat och inte sänker hastigheten, samt att landningssidan fungerar i mobilt läge för att undvika tapp i besökarantal.
Ett annat sätt att fånga uppmärksamhet är att visa kundcase eller kända ambassadörer. Det skapar trovärdighet för ert varumärke och kan leda till återkommande besökare om ambassadörerna är kända för målgruppen. Att använda omdömen från kunder är ytterligare ett knep som stärker ert varumärkes trovärdighet.
Genom att erbjuda kostnadsfria tjänster i form av snabbkurser, e-böcker, analyser eller andra läckerbitar finns flera möjligheter att öka interaktionen med ert företag om ni efterfrågar kontaktuppgifter till besökaren. Ett tips är att anpassa dessa utefter de tjänster som ert företag erbjuder. På så vis kan ni genom att be om kontaktuppgifter som nästa steg föreslå konsultationer där era tjänster presenteras mer ingående.
Här får ni vår analys och professionella perspektiv samt mycket mer under samtalet med mig och någon av mina kollegor. Ni får gärna vara flera medverkande under mötet som sker på Teams.