Har man över en miljon kunder får man ligga i för att hålla dem nöjda. Det vet Key Code, som har branschens mest nöjda kunder. Här väljer 9 av 10 att fortsätta med tjänsterna de beställer – och genomsnittskunden stannar i över elva år.
– Vårt mest välkända erbjudande är Nyckelbrickan, eller Nyckelsäkerhet, en tjänst för att få tillbaka borttappade nycklar. Hittar någon en nyckelknippa med Key Codes id-bricka kan de bara lägga dem i närmaste brevlåda så får ägaren tillbaka nycklarna inom 48 timmar, säger Daniel Johansson, vd för Key Code.
Nyckelbrickan är mer än en ikon som hängt med länge, det är Key Codes hittills mest populära tjänst och den är mycket uppskattad av kunderna.
– Den här tjänsten gör mig mycket tryggare. Det är ganska lätt att tappa bort nycklarna, och då är det väldigt skönt att få tillbaka dem istället för att betala massa pengar för nya lås, säger Britt Larsen i Mariestad.
Hon har varit kund hos Key Code sedan 2012 och har fått tillbaka borttappade nycklar två gånger.
– Tjänsten fungerar alldeles utmärkt, säger Britt Larsen. Jag har det på autogiro så det sköter sig självt. Och det kostar så lite så det är ingenting att fundera över. Innan jag blev kund tappade jag bort nycklar som jag aldrig fick tillbaka, och det blev väldigt dyrt. Ska man byta det vanliga låset och sjutillhållarlåset blir det ganska många tusen.
Skulle man vara tvungen att byta sitt lås är det väldigt praktiskt med Key Codes tilläggstjänst låsbytesgaranti. En som fått erfara det är Brandi Gaines i Uppsala, som varit kund hos Key Code sedan 2013. Förra påsken var hon ute med några vänner som alla lade sina väskor i en hög en meter ifrån sig. Senare upptäckte Brandi att någon stulit hennes väska.
– Jag blev av med allting; nycklar, kort, mobil, berättar Brandi. Visst, jag kanske borde haft bättre koll på min väska, men man har ju inte alltid det. Och jag tänkte att om den bara är en meter bort så är det lugnt. Men de här tjuvarna var väldigt snabba.
– De hade rånat någon senare samma kväll så polisen grep dem, och då fick jag tillbaka mobiltelefon och busskort. Men resten var borta.
Brandi Gaines fick inte tillbaka sina nycklar och blev därför tvungen att byta ut alla sina lås. Något som hade blivit väldigt dyrt om hon inte haft Key Codes låsbytesgaranti.
– Jag var uppe i fem tusen kronor för alla låsen, så det var tur att jag hade den. Tidigare har jag alltid trott att låsbyte ingår i hemförsäkringen, men det gjorde det ju inte. Det är en grej som jag tror att väldigt få känner till, säger Brandi Gaines.
Generellt sett har Key Code ovanligt nöjda kunder, vilket även gäller övriga säkerhetstjänsterna Kort- och id-skydd och Låsbytegaranti. Idag använder över tio procent av svenskarna Key Codes produkter och av dem väljer nio av tio att fortsätta abonnera på tjänsterna de beställer. Genomsnittskunden stannar i hela 11.2 år.
– Vi har en unik kundlojalitet vilket främst beror på att kunderna är mycket nöjda med våra tjänster. Till exempel har vi erbjudit Nyckelbrickan i över 30 år. Sedan tror jag att många uppskattar att vi erbjuder avtal på bara tolv månader åt gången, säger Daniel Johansson, vd på Key Code.
Varje år skickar Key Code tillbaka 40 000 borttappade nycklar till sina kunder. De flesta får sina nycklar inom 48 timmar – men ibland tar det längre tid för borttappade nycklar att dyka upp.
– Vi hade en sotare som ringde för 20 år sedan och hade tappat sina nycklar, han var arg för att de inte kom tillbaka. Men nycklarna var väl gömda, de hittades nyligen av en annan sotare. I en skorsten. Det var skoj att ringa upp honom nu och berätta att de äntligen hittats.
För ytterligare information
Daniel Johansson, vd Key Code, 0705-41 26 00, daniel.johansson@keycode.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt Key Code, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se
Fler nyheter från Key Code på Cision.