Varumärken som gör misstag i sociala medier vilket i sin tur leder till viralitet är inget nytt. Många sådana misstag är av den allvarligare sorten där varumärket i fråga kritiseras häftigt och tvingas krypa till korset. Ett praktexempel hämtar vi från 2014 då Twitter-användare delade historier om våld i hemmet under hashtaggen #WhyIStayed och Digiorno Pizza klev in i diskussionen med en väldigt feltajmad tweet.
Fadäsen ledde till massiv kritik och Digiorno fick spendera de nästkommande dagarna med att be om förlåtelse.
Sedan finns det också mer komiska misstag som blir viral underhållning och genererar delaktighet och engagemang bland användare på de sociala medierna snarare än kritik. Extra lyckat blir det när det drabbade företaget tar vara på det komiska i misstaget och följer upp med att skratta åt sig själva. Ett exempel är Amerikanska röda korset vars Twitterkonto av misstag användes av en anställd under en blöt kväll (Dogfish Head’s Midas Touch är namnet på en ölsort, och #gettngslizzerd innebär att bli väldigt, väldigt berusad) varefter de bjöd på sig själva och skojade om misstaget.
En växande trend bland företag och varumärken just nu går ut på att göra fel med flit, just för att nå viralitet när människor skrattar åt misstaget och delar det vidare i sina sociala nätverk. Strategin är ännu ett sätt för företag att försöka nå igenom bruset och få människor att prata om varumärket. Ett aktuellt exempel hämtar vi från förra veckan då baseball-säsongen satte igång i USA. Detta firade företaget Hostess med nedanstående tweet.
Att blanda ihop football-termen touchdown med baseball-termen home run är uppenbart ett medvetet felsteg som visade sig ge det önskade resultatet. Hostess feed fylldes av inlägg där människor antingen påpekade deras misstag eller skrattade åt dråpligheten, och bilden trendade på Twitter.
Frågan är huruvida ett varumärke vinner på att spela dumma och fejka misstag eller om strategin snarare skadar företagets trovärdighet?