Tidigare i år lanserade Brunngård ett nyutvecklat sortiment av skovårdsprodukter, Springyard Therapy, som genomgående erbjuder bättre alternativ för miljö och hälsa. I sortimentet ingår bland annat impregneringsspray som är helt fri från miljöfarliga fluorkarboner. Mottagandet har varit mycket positivt och snart säljer över 400 skobutiker i Norden det miljövänliga alternativet.
– Vi tror på hållbara skovårdsprodukter vilket är främsta orsaken till att vi driver den här satsningen. Slutkonsumenten till våra produkter är aktiva människor som njuter av hälsa och natur. Vi vill ge dem riktigt bra produkter som förlänger livslängden på skorna och som de kan använda med gott samvete, säger Lars Johansson, vd på Brunngård Group.
Branschen för skovårdsprodukter anpassar sig till gällande lagar och förordningar avseende vilka kemikalier som används. Det finns sedan många år en medvetenhet om att användandet av fluorkarboner i exempelvis impregneringsspray till skor är dåligt ur ett miljö- och hälsoperspektiv, men efterfrågan i den nordiska sko- och sporthandeln har styrts av andra argument än hälsa och miljö. Nu har det äntligen skett ett trendbrott.
– Dagens konsumenter vill köpa miljövänliga produkter när möjligheten finns och priset är rätt. Att så många detaljhandlare nu tagit in våra nya miljövänliga skovårdsprodukter ser jag som ett mycket gott tecken.
Idag är det fortfarande tillåtet att använda flertalet fluorkarboner i konsumentprodukter, något som även branschorganisationen Svenskt Vatten påpekar i deras senaste rapport ”Pfasa ut PFAS”. Men för att industrin ska förändras helt krävs en lagändring.
– I Sverige och i Norden är dagens konsumenter pålästa och allt fler vill handla hållbart. Vi ser det som en möjlighet att påverka branschen, både i Sverige och internationellt. Genom att erbjuda miljövänliga alternativ kan vi förändra branschen genom konsumenternas val, miljön har inte tid att vänta längre.
Brunngård arbetar för att få produktsortimentet Springyard Therapy miljömärkt med extern miljömärkning. Förhoppningen är att flertalet produkter i samma serie miljömärks under 2016.
– Det är ett viktigt och bra argument för att välja miljövänligt, både för handeln och för slutkonsumenterna.
Den framgångsrika lanseringen av det miljövänliga Springyard Therapy banar också väg för ett nytt sortiment som riktar sig till sportbutikerna.
– Före sommaren 2016 lanseras ytterligare en produktserie som riktar sig till aktiva människor via sportbutikerna, Springyard Performance. Även här används ämnen som är bättre för miljö och hälsa, och impregneringssprayerna är fria från fluorkarboner.
– På Brunngård kommer vi att fortsätta att arbeta med det vi tror på, vårt mål är att alla skovårdsprodukter vi säljer ska vara bra för både miljö och hälsa, säger Lars Johansson, vd på Brunngård Group.