AstaReal tar ett stort steg in på konsumentmarknaden och utökar sin portfölj för den svenska och norska marknaden med det välkända hälsovarumärket Kyolic. Det innebär att bolaget, världsledande inom naturligt astaxanthin, ytterligare utvecklar sin position inom evidensbaserade hälsoprodukter.
– Utmärkande för varumärket Kyolic är att det speglar AstaReals värderingar med hög kvalitet, stark vetenskaplig förankring och med ett tydligt behov på konsumentmarknaden. Det är alltid våra tre viktigaste kriterier när vi tittar på nya varumärken att samarbeta med, säger Peter Carlsson, Business Area Manager på AstaReal.
AstaReal tog ett första steg in på konsumentmarknaden förra året när bolaget tog hem distributionen av sin egen produkt Astaxin. Med även Kyolic i portföljen stärker AstaReal nu positionen, och fler är på väg in.
– Vi kommer lansera ännu ett nytt varumärke inom en snar framtid. Det handlar om att skapa ägarskap, förståelse och trovärdighet – att vara nära slutkonsumenten ger insikter som stärker hela affären. Genom att äga hela värdekedjan kan vi garantera ännu högre leveranssäkerhet och kvalitet.
Kyolic är ett vitlökstillskott med tydlig inriktning mot hjärt- och kärlhälsa och som utmärker sig genom sin forskningsprofil med över 900 vetenskapliga publikationer efter över 50 års forskning.
– Det är ett väletablerat varumärke med tydlig konsumentnytta och vetenskaplig förankring – precis den typ av produkt vi vill bygga vår portfölj kring. Genom att ta in Kyolic stärker vi både vårt erbjudande och vår position som en växande aktör inom evidensbaserad konsumenthälsa.
Komplett aktör inom hälsoprodukter
För att lyckas med satsningen på konsumentledet har AstaReal samlat ett erfaret team med bakgrund inom konsumentinriktad hälsa och försäljning. Med en stark närvaro i apotek, hälsofackhandel och e-handel har bolaget en etablerad plattform att bygga vidare från.
– Vi har lång erfarenhet av att arbeta med apotek, hälsofackhandel och andra återförsäljare. Vi förstår deras affär, och nu kan vi erbjuda ett sortiment som gör oss till en ännu mer relevant partner.
Den långsiktiga ambitionen är tydlig – dels att växa varje enskilt varumärke tillsammans med sina respektive produktägare, dels att utbilda konsumenterna kring AstaReals kärna – den unika antioxidanten naturlig astaxanthin som AstaReal var först i världen att producera under kontrollerade former.
– Genom att öka kunskapen om vad astaxanthin är och kan göra, skapar vi också en starkare marknad för hela vårt sortiment, samtidigt som vi blir en mer komplett aktör inom hälsoprodukter för både kunder inom B2B och konsumentledet.
Vill du veta mer – kontakta:
Edwin Eriksson, presskontakt, +46 (0)73 975 79 19, edwin.eriksson@greatness.se
Peter Ahlm, Head of Marketing & Sales, +46 (0)73 868 48 39, peter.ahlm@astareal.se
AstaReal AB är en global ledare inom produktion och forskning av den naturliga antioxidanten astaxantin – en ingrediens med kliniskt bevisade hälsofördelar. Med rötter vid Uppsala universitet var AstaReal först i världen med att kommersiellt producera naturligt astaxantin och lanserade kosttillskottet Astaxin redan 1995. Företaget levererar högkvalitativt astaxantin till tillverkare av kosttillskott och utvecklar även produkter under eget varumärke. AstaReal är en del av AstaReal-koncernen, helägt av japanska Fuji Chemical Industries Co., Ltd., med europeiskt huvudkontor i Stockholm. Läs mer på www.astareal.se