Den 22 oktober 2024 invigs formellt GKN Aerospace anläggning för additiv tillverkning i Trollhättan. Bland inbjudna gäster finns Sveriges infrastrukturminister, Andreas Carlson (kd). I egenskap av medfinansiärer deltar även representanter från Energimyndigheten vid ceremonin.
– Vår anläggning är världsunik och är ett kvitto på vilken industriell spetskompetens vi har i Sverige, säger Martin Wänblom, vd för GKN Aerospace Sweden.
GKN Aerospace är Sveriges största industriföretag inom flyg- och rymdindustri. Företagets flygmotorkomponenter finns i mer än 90 procent av alla, nya stora civila flygplan. Nu utökar bolaget verksamheten i Trollhättan genom en produktionsanläggning för industrialisering av additiv tillverkning. Projektet stöttas av Energimyndigheten och Industriklivet genom ett beviljat anslag på 152 miljoner kronor. Den 22 oktober kommer Sveriges infrastrukturminister, Andreas Carlson till den formella invigningen.
– Additiv tillverkning representerar framtiden för flygindustrin. Med denna teknik skapar vi lättare och mer effektiva komponenter. Att regeringen väljer att representeras under invigningen visar på hur viktigt det är att Sverige befinner sig i framkant i internationell konkurrens, säger Sébastien Aknouche, affärsområdeschef för Material Solutions, GKN Aerospace.
Anläggningen kommer bli navet för innovationer inom tillverkningen av flygplanskomponenter. Den nya tekniken innebär att GKN Aerospace kommer att kraftigt minska användningen av råmaterial, vilket gör flygmotorn lättare och mer effektiv. Detta innebär på sikt att flygplan kan bli lättare och därmed dra mindre bränsle.
– Med vårt stöd får GKN Aerospace förutsättningar att skala upp en innovativ produktionsprocess som på sikt har potential att ge betydande minskningar av koldioxidutsläpp, säger Peter Engdahl, avdelningschef forskning, innovation och affärsutveckling på Energimyndigheten.
Traditionell produktionsteknik har varit att fräsa ut komponenterna ur ett metallblock. Med additiv teknologi kommer GKN Aerospace i stället att bygga upp motorkomponenten bit för bit, med lager av metalltråd eller pulver. GKN Aerospace räknar med att det kommer att gå åt ungefär 80 procent mindre material tack vare den nya produktionstekniken.
– Vi är först i världen med att industriellt producera flygplanskomponenter i den här omfattningen så vår anläggning är helt unik. Att vi kan ta det här steget visar på vilken spjutspetskompetens som finns i Sverige och synnerligen här i Västsverige, säger Martin Wänblom.
Information till pressen
- 10.30 Registrering
- 11.00 – 11.30 – Lättare förtäring med mingel och visning av produkter
- 11.30 Invigning och tal
– Välkommen till GKN Aerospace – Martin Wänblom
– Vägen till klimatneutralt flyg 2050 – Henrik Runnemalm
– Material Solutions och produktionsanläggning – Sébastien Aknouche
– Invigning – Minister Andreas Carlson - 12.10 Rundvandring i verkstaden – Malin Andersson
- 12.30 Intervjuer med media – Petra Nordlund
- 13:00 Beräknad sluttid