Lågmäld lyx och hållbar frotté:
Hon drivs av nyfikenhet, älskar vackra ting och har jobbat på Ikea, Hemtex och hos toppdesignern Katharine Hamnett i London. Nu har Maria Lindell-Kristensson sitt eget drömföretag, Cottonmade, som gör lågmält lyxiga och hållbara frottéprodukter.
– Det är ofta en färg eller en form som får igång mig. När du ser något du inte förväntar dig, men som är så bra att det bara passar in utan att du tänker på det, säger textilentreprenören från Särö.
Från början ville Maria Lindell-Kristensson bli arkitekt. Men när reklambladet om utbildningen till textilingenjör i Borås damp ner i brevlådan kände hon instinktivt att ”det är ju det här jag vill göra!”. Och så blev det. Efter att ha studerat klart lockade London och Maria hamnade på tidiga 90-talets trendmärke ”Ghost”, som startats av bland andra Katharine Hamnett. Den excentriska modeprofilen som, enligt brittisk skvallerpress, sägs vara en av inspirationskällorna till karaktären Edina i ”Absolutely Fabulous”.
– Så du kan ju tänka dig stämningen där… Helt hysteriskt! Jag hjälpte till på försäljningsavdelningen, säger Maria Lindell-Kristensson.
När hon kom hem igen väntade jobb med inköp och produktutveckling på Ikea, och det var också där och då som Maria upptäckte sin kreativa ådra.
– Jag är uppfostrad som tekniker, men när jag hamnade i en kreativ miljö insåg jag att jag hade en blick och talang för det där med produktutveckling och trender. Det var superroligt. Tänk att få jobba med färger och mönster och kalla det för jobb, det var ju som en enda stor hobby!
Efter Ikea blev det åtta år som produktchef för bland annat badprodukter på Hemtex och sedan kom tankarna på ett eget företag.
– Bitarna föll på plats. Jag var sugen på att göra något nytt och det fanns en leverantör som ville ställa upp. Vi såg potentialen båda två och kompletterar varandra, säger Maria.
Att fokusera på produkter av hög kvalitet i frotté, som handdukar och badrockar, kändes naturligt med tanke på hennes bakgrund i branschen. Alla handdukar är miljöcertifierade och tanken är att skapa personliga och tidlösa produkter som ger en känsla av vardagslyx.
– Jag vill göra produkter som inspirerar människor till att göra det mysigare hemma. Det är inte alltid så lätt att veta vilken stil eller smak man har, det är mitt jobb att göra det så lätt som möjligt för kunden att matcha och mixa ihop själv bland produkterna. Om man köper en sak här och en där kanske det inte passar ihop. På Cottonmade har vi 14 olika färger i två olika färgserier, så att det ska bli så enkelt som möjligt att hitta sin stil, säger Maria.
Entreprenörssjälen ligger i släkten. Marias pappa är en stor entreprenör som inspirerat.
– Fast han arbetar inom rostskyddsbranschen…! Men från honom har jag fått råd och tips att man inte ska vara så rädd, det mesta löser sig, bara man jobbar hårt och har en riktning. Jag har nog ärvt det där, att inte tänka så mycket utan bara köra. Annars blir man stående på samma plats, och jag drivs av nyfikenhet och att utveckla saker.