När det gäller att nå potentiella kunder inom B2B slår LinkedIn andra större sociala medier på fingrarna. Linkedin har nämligen fördelen att du bättre kan nå specifika personer med hjälp av information som användaren själv angett (såsom jobbtitlar eller företagsinformation) vilket gör att du blir mer spetsig i marknadsföringen.
LinkedIn har också ett verktyg som gör det möjligt att skapa kvalificerade leads och nå potentiella kunder på ett mer personligt och relevant sätt: sponsrade InMail, dvs personliga meddelanden som hamnar direkt i mottagarens inkorg.
Här är fem tips för att optimera sponsrade inMail-kampanjer för B2B-marknadsföring:
- Var selektiv när du väljer målgrupp
Inte alla som arbetar på ett företag är relevanta för målgruppen, så sikta på beslutsfattarna. Att använda ”jobbfunktion” är ett bra sätt att rikta in sig på vissa nivåer i ett företag, men det går också att använda sig av ”jobbtitlar” eller välja vilken typ av företag eller bransch du vill sikta in dig på.
- Välj en trovärdig avsändare
Lägg stor vikt vid att välja en trovärdig avsändare, med en jobbtitel som skapar mervärde för mejlets innehåll. Helst någon i företaget som är relevant för budskapet.
- Gör mejlet personligt
Ditt sponsrade InMail kommer att hamna i mottagarens inkorg så försök vara både personlig och vänlig. Ange mottagarens namn, jobbtitel och företag om möjligt då detta minskar risken för att verka påträngande och avfärdas som ett massutskick.
- Uppmana till en tydlig handling (CTA)
Vad vill du att mottagaren ska göra efter att ha läst ditt mejl? Oavsett om det är att anmäla sig till ett event eller att ladda ned en guide – se till att ha en tydlig CTA, Call to Action! Enligt LinkedIn är de bästa orden att använda sig av: prova, registrera, reservera, gå med, bekräfta och ladda ned.
- A/B-testa
A/B-tester är något du borde göra för varje kampanj eftersom det låter dig optimera kampanjen på ett enkelt sätt. I detta fall bör du testa ämne, innehåll, CTA och landningssida för att optimera leveransen.
Skapa fler intressanta leads
Vill ni ha hjälp med att utveckla er marknadsföring i sociala medier – Ring oss på 010-209 40 10 eller mejla Dixie Thamrin.