Ibland blir kampanjer, pressmeddelanden och koncept inte riktigt som företagen tänkt sig. Här listar vi några av 2019 års största pr-misstag.
Skadestånd från Arbetsförmedlingen efter kritiserad kampanj
Årets kampanj från Arbetsförmedlingen under kommunikationskonceptet ”Gör Plats” fick stor uppmärksamhet. Men kanske inte riktigt på det sättet som det var tänkt…
På en affisch syntes influencern Thérese Lindgren. Men hennes kropp var utbytt mot influencern och skribenten Natalie Chanise Eriksson tillsammans med texten ”Hade hon blivit en mäktig influencer?”.
Snabbt efter att kampanjen lanserats väcktes kritik på sociala medier om att reklamen var kränkande. Natalie Chanise Eriksson själv skrev ett inlägg på Facebook om att fotografen ”var väldigt skum”. Dessutom menade hon att hon redan är en influencer.
”Jag blev tvingad till att göra saker med min vänstra hand som är den mest ’skadade’ delen i min kropp. Mina ben skulle peka utåt vilket de aldrig gör. Fotografen gjorde allt för att förvärra min CP. Jag har arbetat som modell i nio år och som modell, med CP dessutom, är man väldigt utsatt. Gränsen mellan vad man vill och vad man inte är bekväm med är hårfin”, skrev hon i ett Facebookinlägg.
I ett inlägg på Instagram skrev Therése Lindgren: ”Kampanjen borde aldrig gjorts, och jag önskar att jag hade förstått det tidigare. Hade jag vetat bättre hade jag gjort bättre. Självklart.”
Arbetsförmedlingen tog ner affischen när de insåg sitt pr-misstag. Dessutom betalades ett skadestånd till Natalie Chanise Eriksson på cirka 30 000 kronor.
– Mitt uppdrag har varit att driva en kampanj för att få upp allmänhetens ögon för den kompetens som finns men som aldrig ens får chansen att komma på intervju på grund av sin funktionsnedsättning, säger Katarina Pettersson Brdarski, enhetschef på Arbetsförmedlingen och fortsätter:
– Uppenbarligen har det blivit en kommunikationsmiss mellan Natalie och leverantören och det är väldigt beklagligt. Eftersom hon känt sig diskriminerad, vilket är den absoluta motsatsen till det vi velat, har vi kommit överens om ersättning.
Flopp för lunch i NK:s skyltfönster
I våras uppmanades allmänheten att komma och titta på när influencern Michaela Forni och stylisten Selam Fessahaye med sällskap skulle luncha i NK Stockholms skyltfönster. Anledningen var att NK öppnade sin saluhall efter en omfattande renovering.
Men efter kritik ställdes lunchen in. En av de som reagerade på NK:s pr-misstag var pr-konsulten och Resumés bloggare Johanna Lindskog Lindell. Hon menade att lunchen var smaklös.
”När det finns så många människor idag, i synnerhet inom NK:s närområde, som dagligen står utan hem eller mat känns det här jippot som ett hån.”, skrev Johanna Lindskog Lindell.
Bianca Ingrossos sminkmärke fälls för sexistisk reklam – tre gånger
I november 2018 lanserade Bianca Ingrosso sminkmärket Caia Cosmetics som säljs via e-handel. Enligt Breakit.se har sminkmärket en ”galen tillväxt” då de på kort tid sålt 100 000 produkter. Men samtidigt har tre olika reklamer på kort tid fällts av Reklamombudsmannen. Anledningen? Sexism.
Reklamen anmäldes av organisationen Sveriges kvinnolobby som också driver Instagram-kontot Reklamera. På den ena bilden syns en kvinna slicka utmanande på en godisklubba. Det som skulle visas var ett läppstift.
”Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba”, skriver nämnden i sitt beslut.
I ett yttrande efter att anmälan kommit in till Reklamombudsmannen skriver en representant för Caia Cosmetics att syftet med reklamfilmen har varit att visa upp produkten och hur man ser ut om man använder dem.
Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics säger i yttrandet att reklamfilmen visar upp: ”starka, självständiga kvinnor som peppar och lyfter andra kvinnor, kvinnor som bryr sig om varandra och är inkluderande. Dessa kvinnor klär sig, rör sig, uttrycker sig och uppför sig precis som de själva vill. Dessa kvinnor gör inget mot sin vilja.”
Caia Cosmetics har alltså inte velat erkänna varken sitt pr-misstag eller sexismen. Men Reklamombudsmannen höll uppenbarligen inte med om det sistnämna.
VOI – bättre än bilen, eller inte?
Sedan VOI lanserades finns nu flera aktörer på elscooter-marknaden där man kan hyra via en app. Miljarder har investerats i dessa bolag och budskapet var från början tydligt: Elscooter är mer miljövänligt än bilen.
”Åk varhelst i staden – helt fritt från utsläpp”, lyder en av Vois slogans.
Men en granskning från Ekot visar att Voi har använt sig av kraftigt överdrivna och felaktiga uppgifter i sin marknadsföring. Företaget hävdade i ett pressmeddelande att de bidragit till att spara 1.6 miljoner ton koldioxid. Förutom att de räknat fel, det ska vara 1,6 tusen ton koldioxid, har de baserat resultatet på två felaktiga antaganden. Det första är att alla resor ersätter en bilresa, det andra att elsparkcykelresan inte genererar några utsläpp alls.
Flera olika medier har gjort egna studier och kartläggningar, bland annat Ekot och Breakit.se. Dessutom har North Carolina State University genomfört en studie om elscootrarnas miljöpåverkan.
En elscooter släpper, med hela livscykeln medräknad, ut ungefär 200 gram koldioxid per 1,6 kilometer (en mile). Det är alltså fortfarande ett bättre alternativ än att åka bil, då en genomsnittlig bil släpper ut ungefär 400 gram koldioxid per 1,6 kilometer, sett till hela livscykeln.
Men samtidigt visar siffror att en elscooter har en medellivslängd på mindre än en månad. De siffrorna skulle innebära att tiotusentals elscootrar blir skrot i år – bara i Stockholm.
Dessutom är elscooter ofta ett alternativ i stället för att gå eller åka kollektivt som innebär mindre koldioxidutsläpp. Voi:s pr-misstag med överdrivna och felaktiga siffror har med andra ord skapat en stor backlash.
Behöver ni hjälp med att utveckla strategier för krishantering eller förbereda er kriskommunikation, Ring oss på 010-209 40 10 eller maila Magnus Sjöbäck.