Inet ökade den totala försäljningen under Black Friday med över 35 procent jämfört med förra året. Näthandeln stod för närmare 70 procent av försäljningen med högre snittordervärde och ökad konverteringsgrad. Oväntade succéer var trådlös laddplatta till mobiler och trådlösa hörlurar.
– Det känns helt fantastiskt, både utvecklings- och marknadsavdelningen har planerat för Black Friday sedan i somras och även om vi hoppades att det skulle gå bra förutsåg vi inte denna framgång, säger Erik Wickman, vd på Inet.
Redan under torsdagen smygstartade Inet årets Black Friday, i år med 300 produkterbjudanden jämfört med förra årets 50. Förberedelserna har omfattat justeringar av den tekniska plattformen för att kunna klara av det ökade säljtrycket.
– Bra produkter till bra priser har varit vår främsta prioritet, sedan har vi en riktigt grym utvecklingsavdelning att tacka för att webben levererade till ett hundra procent och att handeln fungerade i princip felfritt. Vi har satsat mycket på att optimera själva koden samt se till att vi har rätt hårdvara på plats. Sedan gäller det även att tajma rätt när man släpper de riktigt heta erbjudandena.
Trådlösa hörlurar och trådlös laddning för mobiler var oväntade succéer, grafikkort och datorskärmar gick bra precis som förra året. Andra populära produkter var VR-headset och spelkonsoler.
– Webben stod för närmare 70 procent av kampanjens försäljning. Det är tydligt att våra satsningar på snabbare leveranser och bättre returvillkor redan gett effekt. I butiksledet gick Sisjön i Göteborg bäst.
Just nu har Inet siktet inställt på årets julhandel, även det en viktig del i datoråterförsäljarens årsomsättning som väntas öka trots årets stora investeringar.
– Satsningarna under året gör att vi kommer ha en relativt svag tillväxt i år men Black Friday var en riktig succé och det ser ut som att vi kommer avsluta 2017 med flaggan i topp, säger Erik Wickman, vd på Inet.