Lanseringar i tre nya kedjor och storsäljaren Gentle Picks i hyllorna hos stora dagligvarukedjor. 2018 var ett framgångsrikt år för Plackers som ser en accelererad tillväxttakt. Nu satsar bolaget på att stärka munhälsan i hela Norden, Baltikum och Ryssland.
– Vi vill utveckla den ganska förenklade bilden av munhälsa från reklamen. Det behövs en beteendeförändring där rengöring mellan tänderna blir en naturlig del av de dagliga rutinerna, först då hålls tandköttet friskt och ohälsa såsom tandlossning förebyggs, säger Stefan Hansson, vd på Plackers.
Försäljningen ökade med 10 procent med särskilt stark tillväxt i Danmark. Tandtrådsbyglar och nya produkttyper, som exempelvis Gentle Picks, sålde också bra under fjolåret. Nu lanseras den nya mellanrumsborsten Dental Brush samtidigt som kännedomen om varumärket ska stärkas på alla marknader. I Sverige sätter Plackers större fokus på hållbarhet för tandvårdsprodukter.
– Det kräver en attitydförändring där folk inser att det är väldigt viktigt med goda munvårdsrutiner. Tandlossning förebyggs inte med tandborsten, det behövs regelbunden rengöring mellan tänderna.
Stefan Hansson är fast övertygad att det finns ett stort behov bland allmänheten för bättre och mer långsiktig syn på munhälsa där problematiken med tandlossning många gånger är viktigare än fokuset på karies.
– Tandlossning tar lång tid att utveckla, det går inte över en natt. Men när processen börjat är det mycket svårt att stoppa den. Våra försäljningsframgångar tycker jag visar på att marknaden är mottaglig för att öka hälsan och munhälsan, säger Stefan Hanson, vd på Plackers Scandinavia.