JobMatch Sweden gör ett bra 2014 och ökar omsättningen med 26 procent. Tillväxten är dels ett resultat av en mer marknadsorienterad affärsmodell och att företagets personlighetstest JobMatch Talent blivit ett allt viktigare verktyg i kundernas rekryteringsprocesser.
– Vi har hittat rätt både när det kommer till användarvänlighet i testet och hur resultaten används, så framgångarna är ett kvitto på att våra kunder är nöjda med tjänsten, säger Klaus Olsen, vd för JobMatch Sweden.
Det arbetspsykologiska testet JobMatch Talent, ett prognosverktyg som förutser personers framtida arbetsprestationer, har blivit en stor succé. Försäljningen ökade från 7,3 miljoner till 9,2 miljoner under 2014, en ökning med 26 procent.
– Vi har många nöjda och återkommande kunder, det är grunden till att vi växte förra året. Testet JobMatch Talent som vi grundar vår tjänst på har fungerat utmärkt i 14 år, nu har vi hittat rätt på marknaden när det gäller erbjudande och användarvänlighet.
Strategin är att tjänsten ska vara enkel i alla led, allt från prismodeller och marknadserbjudande till själva testet och hur det administreras. Detta visar sig också i att antalet genomförda test förra året ökade med nästan 40 procent, nästan 5000 personer gjorde testet.
– Många kunder har idag årsabonnemang och använder tester till både rekrytering och personalutveckling inom företagen. Det gör att kunderna till en fast månadskostnad kan använda JobMatch Talent genom hela verksamheten, från timavlönade extraarbetare till chefer, utan att tänka på kostnaden.
Målet för 2015 är att få fler att upptäcka JobMatch Talent som ett av de mest tillförlitliga arbetspsykologiska testerna på den svenska arbetsmarknaden. I pipeline ligger också en internationell lansering.
– Själva testet kan idag göras på elva olika språk, och enklare resultatrapporter finns tillgängliga på fyra språk. Den fullständiga tjänsten blir snart tillgänglig på engelska, det gör att vi har en stark grund att stå på nu när vi planerar för en internationell expansion.
Flertalet nyutvecklingar, återkommande kunder och en utökad vetenskaplig dokumentation som lever upp till de nya europeiska teststandarderna, gör att företaget går mot en spännande framtid.
– Nu har vi hittat en modell som uppenbarligen fungerar vilket våra kunder bekräftar. Nu ska vi ut i världen, säger Klaus Olsen, vd för JobMatch Sweden.