12 mars 2015

Viralt

Världens mest virala klänning ökade försäljningen med 350 procent

#Thedress

Under förra veckan trendade #Thedress på sociala medier världen över – det var den globalt mest använda hashtaggen på Twitter. Frågan på väldigt mångas läppar var ”är klänningen blå och svart eller vit och guld”. Det började med en Tumblr-bild på klänningen i fråga, där avsändaren ville lösa en dispyt hon hade med sina vänner om klänningens färger.

Bilden och klänningen blev viral, men vart riktades egentligen uppmärksamheten? Vad var det egentligen som blev viralt, och vem kunde kapitalisera på det? Klädföretaget bakom klänningen, Roman Originals, stod alltså inte bakom bilden och blev antagligen överraskade av den enorma uppmärksamheten. Men deras efterföljande arbete och respons på den plötsliga viraliteten kan sägas vara ett praktexempel på hur företag som överrumplas av viral uppmärksamhet ändå kan kapitalisera på den och lyfta fram sitt varumärke i processen.

Roman Originals marknadschef Adrian Addison säger att deras initiala strategitänk var att skapa reaktivt innehåll och framförallt koppla samman klänningen med varumärket. Det gör potentiellt att klänningens viralitet spiller över till företaget – när klänningen diskuteras så diskuteras också Roman Originals.

De började med att analyserade den pågående debatten i sociala medier för att på så vis kunna skapa kommunikation anpassad efter den. Därefter ändrade dom produktnamnet till #Thedress, och skapade bildannonser i sociala medier. De skapade också en klänning i vitt och guld, vilket är den ursprungliga klänningens färgkombination enligt vissa, som nu auktioneras ut för välgörande ändamål.

Adrian Addison menar också klokt nog att företagets enda mål inte var att sälja massa klänningar och tjäna en snabb hacka. Målet var snarare att öka medvetenheten om, och exponeringen av, varumärket och därmed skapa en långsiktig relation till nuvarande och potentiella kunder. Efter att Roman Originals började arbeta med #Thedress besöktes deras e-butik över 1.2 miljoner gånger, en ökning med 2000 procent, och försäljningen ökade med 347 procent.

Så även om ett företag inte blir virala av egen kraft, så kan det vara klokt att ha en plan för om det råkar hända ändå.

Läs mer om hur Roman Originals lyckades göra #Thedress till sin egen och kapitalisera på viraliteten här, och läs mer om klänningen på dess alldeles egna Wikipedia-sida.

 

Bildkälla