3 sätt AI kan hjälpa er kommunikationsstrategi, och 3 sätt AI kan stjälpa den - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

3 sätt AI kan hjälpa er kommunikationsstrategi, och 3 sätt AI kan stjälpa den

Två händer som skakar hand. Ena är mänsklig, andra är en AI-robot.

Se AI som en kollega, men lita inte på att hen är en bättre kommunikatör än vad du är. Här är tre tips hur ert företag kan använda AI för att bli bättre, snabbare och mer träffsäkra. Men var varsam. Fel använt kan kommunikationsstrategin glida i diket, så här kommer tre tips på saker att undvika.

Små och medelstora företag har inte resurser att använda och implementera AI-lösningar på samma sätt som exempelvis Microsoft, SAAB eller H&M. Men det finns stora värden att hitta, en modern kommunikationsstrategi gynnas av att integrera datadrivna insikter och automatisering.

Viktigt att komma ihåg är att AI alltid ska ses som ett hjälpmedel eller assistent. Den kan inte göra jobbet åt er, och i slutändan krävs det alltid mänsklig handpåläggning.

Exempel på generativa AI-verktyg att använda som medelstort b2b-företag är Copilot, ChatGPT, Perplexity, Midjourney och Dall-E.

Tre sätt AI kan stödja kommunikationsstrategin

  1. Research, datadriven insikt och trendspaning

AI har möjlighet att skanna stora mängder text, sociala medier, nyhetsflöden och andra externa källor. Det är inte helt olikt en modernare variant av Google, i stället för att söka själv gör AI jobbet åt dig genom att sammanställa flera olika källor.

Det är ett bra sätt att identifiera vad som pratas om just nu, sammanställa information från flera olika källor och hitta nya trender. Det går exempelvis att i AI-verktyget ladda upp egna rapporter, be den sätta upp en bevakning på några konkurrenters nyhetsflöden och dra slutsatser utifrån detta. Underlaget kan ni sedan utgå ifrån för att ta fram rapporter eller analyser.

  1. Stöd vid innehållsproduktion och sammanställning

AI kan vara ett kraftfullt verktyg i att ge idéer på vinklar, rubriker och stycken. I vissa enskilda fall kan den även formulera tidiga utkast, som sedan kräver mycket omarbetning för att det dels ska säga något unikt, dels formulera er företagsvision och image.

Översättningar, korrektur och att hitta källor är AI mycket stark på.

Läs också: Så skapar B2B-företag AI-vänligt content för ChatGPT och Copilot

  1. Intern kommunikation och rapporter

AI-funktioner i exempelvis Microsoft Copilot kan vara till stor hjälp att summera möten, ta fram punktlistor från e-postkonversationer eller generera utkast på rapporter.

Just sammanställning av redan befintlig information är något AI generellt gör bra, och ställer upp tydligt att läsa och ta till sig. Glöm inte, kommunikation handlar inte bara om korrekt information, utan även om att presentera det på ett sådant sätt att det är enkelt att ta till sig.

Tre sätt AI kan stjälpa kommunikationsstrategin

  1. AI genererade nyheter och texter

Många lockas av möjligheten att snabbt producera textutkast, som på ytan kan se välformulerade ut. Men som vid närmare granskning oftast ger en tunn presentation utan matnytta. Kom ihåg att AI ska användas som en assistent, inte som ersättning för er expertis. AI-genererade texter behöver alltid mycket genomgång, omskrivning och formuleringar. Dels för att hitta rätt djup, dels för att hitta rätt språkbruk.

Dåligt genomarbetade texter riskerar att hamna i AI-slop-träsket vilket minskar förtroendet för ert varumärke. Och om det är något som journalister inte vill ha är det AI-genererade pressmeddelanden.

  1. Förlorad tonalitet och varumärkesidentitet

AI är ett bra verktyg till att identifiera vilka utmaningar och möjligheter som finns hos olika målgrupper, det vill säga göra bakgrundsresearchen. Men var varsam med att försöka skapa personliga texter. Det kan verka effektivt, men om kommunikationen blir för automatiserad, exempelvis i kundservice, internkommunikation eller medarbetardialog, kan det urholka relationer, skapa distans och minska både trovärdighet och förtroende.

Läs också: Vad definierar ett starkt varumärke?

  1. Bristande källor och förlegad information

Research är oftast det viktigaste steget i all kommunikationsproduktion. AI-modeller som genererar innehåll baserat på äldre eller fel källor kan producera felaktig information. Noggrann faktagranskning är alltid A och O, för att undvika skador på ert varumärke. Ni vill väl inte göra en Ebba Busch Thor?

 

Söker ni nya sätt att använda AI på i er kommunikationsstrategi? Är ni intresserade av att arbeta på nya, mer innovativa sätt eller bara börja prata med era målgrupper? Hör av er.

 

Bild: Ai genererad (prompt: A human hand and a robot hand shaking hands. Use colors #003764, #FAA500, #6428DC #FF645A)

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter