Det finns många olika verktyg och tjänster som påstår sig kunna hjälpa ditt företag med att sökmotoroptimera och klättra på Google. Här listar vi fyra funktionella verktyg som tillsammans ger dig en stabil SEO-grund att stå på, dessutom är de gratis.
Med Googles eget verktyg för webbansvariga får du mycket information om din webbplats och hur den presterar på Google. Verktyget ger också förslag på olika förbättringar och meddelar när något riskerar att hämma din SEO-prestanda.
Sidhastighet är en viktig del av sökmotoroptimeringen och med GTMetrix får du reda på webbplatsens prestanda i form av exempelvis bildoptimering, fördröjning och andra aspekter som påverkar hastigheten. GTMetrix berättar också vilka delar som kan förbättras.
Genom Answer the public kan du göra precis vad namnet skvallrar om – se vad människor vill veta och är intresserade av, kopplat till de ord du är intresserad av. Utifrån denna information kan du producera innehåll på din webbplats som svarar på precis det dina målgrupper vill veta Och samtidigt samspelar med dina affärsmål om att exempelvis öka konverteringar och försäljning.
Att hitta rätt sökord och fraser är avgörande för att få rätt besökare till din webbplats. KW Finder analyserar Googles sökdata och ger dig förslag på de mest relevanta orden och fraserna för just din webbplats. Du får också veta hur stor konkurrens, alltså hur många andra som får genomslag på dina sökord, och sökvolym varje nyckelord har.
Vill ni ha hjälp med att utveckla er digitala närvaro – Ring oss på 010-209 40 10 eller maila vd Magnus Sjöbäck.