Allt som händer i er värld är nyheter värda att berätta. För att era målgrupper ska hitta informationen behöver den finnas tillgänglig och paketerad på ett intressant sätt.
Pressmeddelande är ett grundläggande verktyg för att sprida information om intressanta företagshändelser till befintliga och potentiella kunder, medarbetare, samarbetspartners och media – ofta via en nyhetstjänst som Cision eller Mynewsdesk. Innehållet i pressmeddelandet kan med fördel också publiceras på er hemsida, försök att göra all kommunikation till digital kommunikation för att ge stöd till SEO.
Här är riktlinjer för att skriva ett bra pressmeddelande som ökar möjligheterna att få nyheter omskrivna av redaktionella medier eller bloggare.
En beskrivande rubrik
Sammanfatta ämnet i en rubrik som gärna inte är mer än en rad. Försök fånga läsarens uppmärksamhet och nyfikenhet och tänk på att anpassa budskapet efter den målgrupp ni vill nå, men också att det är journalister och medier ni talar till.
En intressant ingress
Sammanfatta nyheten på två till tre rader, med det absolut viktigaste. Utgå från att besvara frågorna ”var, när hur, varför”. Avsluta ingressen med ett citat från textens viktigaste talesperson.
Fyll på med innehåll
Börja med det som är mest intressant och arbeta utifrån det. Utveckla sedan vad som redan står i ingressen med matnyttig information. Varva stycken med citat och håll det luftigt, det ska vara lätt att läsa. I den löpande texten kommer fakta, känslor kommer i citaten. Använd gärna aktiva verb och var tydliga. Viktigast av allt – tala alltid sanning, se till att all fakta stämmer.
Ett eller två citat från en utomstående källa kan ge ytterligare tyngd och trovärdighet i texten, exempelvis en branschexpert eller samarbetspartner som kan uttala sig positivt om era produkter, tjänster eller er som företag.
Knyt ihop säcken
Avsluta genom att återknyta till rubriken. Sist kommer kontaktuppgifter, det kan vara presskontakt, kommunikationschef eller vd, gärna två personer, tillsammans med webbadress.
Håll det lagom och relevant
Många bra pressmeddelanden är inte mer än 2000–3000 tecken, cirka ett A4. En tumregel är en nyhet per pressmeddelande, då håller mottagaren intresset uppe. Målet är att mottagaren ska bli intresserad och vilja veta mer.
Greatness PR hjälper er att rätt värdera nyheter, skapa lockande vinklar och innehåll, och distribuera så att nyheten når avsedda målgrupper. Ring oss på 010-209 40 10 eller maila vd Magnus Sjöbäck.