4 tips – Så hamnar du högst upp på Google 2016 | Greatness PR

4 tips – Så hamnar du högst upp på Google 2016

Den stora utvecklingen inom SEO (Search Engine Optimization) förra året var “mobilegeddon” – en förändring i Googles sökalgoritm som gör att mobilanpassade hemsidor får mer synlighet och värderas högre än sajter som inte är det. Nu börjar årets SEO-trender växa fram, här är de fyra viktigaste om du vill hamna högst upp på Google.

 

  1. Mobilen är normen

Utvecklingen med mobiloptimering fortsätter, och ”Mobilegeddon” kommer märkas och växa ytterligare under 2016. Har ditt företag inte har optimerat sajten för mobil? Gör det! Med Googles mobilvänlighetstest kan du se hur mobilanpassad din sajt egentligen är.

Bia-Kelsey-study

 

  1. Content är King – alltid

”Of course, high quality content is something I’d focus on […] We want to bring content to people that is really useful for them and if your content is really useful for users then we want to bring that to people.”

Citatet kommer från John Mueller, Webmaster trends analyst hos Google, som svar på frågan om vad som kommer vara viktigt inom SEO 2016. Bra och relevant innehåll för dina besökare är, och kommer fortsätta vara, en av de absolut viktigaste delarna för att hamna högt upp på Google.

 

  1. Säkerheten först

Under 2014 meddelade Google att sajter med säkerhetscertifikatet HTTPS kommer börja rankas högre än sajter utan. HTTPS, där S:et står för secure, signalerar att sajten använder en krypterad anslutning och därmed är säkrare för dess besökare. Precis som med mobilegeddon kommer sajter med HTTPS ges allt större fördelar i Googles rankingar under 2016. Du kan läsa mer om hur du fixar HTTPS för din sajt här.

 

  1. Video är viktigare än text

Skriftligt innehåll har länge ansetts som standard när det gäller innehåll. Men nya teknologier och verktyg som 360-video, Periscope, Snapchat och Vine gör att användare mer eller mindre förväntar sig rörligt innehåll. Det är också mer effektivt när det kommer till räckvidd och engagerade mottagare. Google experimenterar med rörligt innehåll i sina sökresultat och annonser vilket visar på att video kommer bli viktigt även i SEO-arbete. Så börja experimentera du också.

 

Vill du bli bättre i din digitala kommunikation? Kontakta oss på 010-209 40 10 eller maila vd Magnus Sjöbäck på magnus.sjoback@greatness.se

Bildkälla 1

Bildkälla 2

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter