5 tips för en lyckad kampanj på sociala medier

Lyckad kampanj på sociala medier

Konkurrensen om uppmärksamhet på sociala medier är stenhård, nästan oavsett vilket varumärke som exponeras. Här kommer hela fem värdefulla tips som kommer att lyfta er kampanj och göra den mer lyckad än andras. 

1 – Vilken tid är målgruppen aktiv? 

Att tidsprecisera marknadsföringskampanjer är ett knep som är otroligt användbart för att träffa rätt målgrupp. Tv-reklam använder denna strategi och tiden är minst lika viktig att ta hänsyn till när det kommer till digital marknadsföring. Ta reda på när målgrupperna är aktiva på sociala medier och välj tidpunkt för att visa era annonser därefter. 

2 – Magin i Storytelling 

Alla människor dras till bra historier. En bra historia i form av text, bild eller video kan bygga ett emotionellt band till målgruppen. Chansen att lyckas är större när målgruppen upplever en känslomässig koppling till företaget.  

3 – Exkludera i stället för att inkludera 

Det är vanligt att lägga fullt fokus på vilka målgrupper, platser och kategorier som ska inkluderas i en kampanj. Men det är minst lika viktigt att exkludera målgrupper. För att få ut så mycket konverteringar som möjligt är det viktigt att inte ha en för bred målgrupp. Målgruppen måste kunna relatera till produkten eller tjänsten. 

4 – View Through Attribution 

View Through attribution (VTA) är en användbar funktion. Den ger information om målgrupper som konverterar på andra sätt än ett klick på annonsen. Exempelvis om en kund sett en annons och några dagar senare besöker webbplatsen för att göra ett köpa. VTA visar alltså hur många konverteringar som sker utöver ”klicken” på annonsen. 

5 – Koppla landningssidan till annonsen 

Ett vanligt misstag är att inte matcha innehållet på landningssidan med innehållet i annonsen. En landningssida som saknar anknytning till kampanjen kan få besökare att tappa intresset och i stället lämna sidan. Målet med annonsen ska enkelt gå att genomföra direkt på landningssidan, exempelvis signa upp till nyhetsbrev, göra en ansökan eller genomföra ett köp.
 

Vill du ha hjälp att skapa lyckade digitala kampanjer för sociala medier?

Kom i gång med ert kommunikationsarbete, bygg varumärket till önskvärd image och öka er varumärkeskännedom, kontakta oss på 010-209 40 10 eller mejla magnus.sjoback@greatness.se.