6 tips – Så kan ni som företag använda Periscope - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

6 tips – Så kan ni som företag använda Periscope

Periscope är en streaming-app som snabbt blivit den senaste trenden inom sociala medier. Appen har stött på mycket kritik, men rätt använd kan du som företagare dra stor nytta av att sända i realtid. Plattformen lanserades i USA i mars 2015, sedan dess har användarantalet växt snabbt och Periscope har positionerat sig bland sociala medie-jättarna.

För ett företag är möjligheterna många med en närvaro på Periscope. Här presenterar vi 6 tips på hur ni som företag kan använda sig av Periscope på bästa sätt.

1. Integrerat med Twitter

Något som kan vara svårt när ett företag etablerar sig på en ny plattform är att få konsumenterna att följa med dem dit. Nyligen köpte Twitter upp Periscope. De klipp som läggs upp på Periscope, hamnar därmed även på ens Twitter-flöde. Alltså, även om företaget inte har många prenumeranter på Periscope kommer det material som läggs upp ses av många, förutsatt att företaget har ett Twitter-konto.

2. Tutorials och demonstrationer
Har ni en produkt ni vill visa upp, eller utbilda era kunder genom tutorials är Periscope en passande plattform att göra det på. Videosändningarna sker i realtid och konsumenterna kan samtidigt ställa frågor och ge feedback.

3. Ta med konsumenterna bakom kulisserna
Använd Persiscope då ni anordnar event, eller om ni vill visa hur produktionen går till. Det ökar nyfikenheten på ert varumärke och ni får samtidigt möjligheten att ta med era affärskontakter ”behind-the-scenes”.

4. Interaktiv kundsupport
Många konsumenter använder företagens sociala medier för att ställa frågor och be om råd. Med hjälp av Periscope kan er kundsupport göras interaktiv. Trovärdigheten ökar även när företag aktivt engagerar sig i konsumenten.

5. De flesta är unga
Majoriteten av användarna på Periscope är ungdomar. Har ni en produkt eller tjänst som riktar sig till tonåringar eller unga vuxna kommer ni definitivt nå er målgrupp via Periscope!

6. Få dem att komma tillbaka
Genom att erbjuda återkommande videoinslag på Periscope är det enklare att behålla sina prenumeranter. Ett exempel kan vara att dagligen tipsa era konsumenter om någonting kring området ni verkar inom, ett ”dagens tips”. Precis innan sändning kommer era prenumeranter få en notis i mobilen om att titta på sändningen. Få dem att vilja komma tillbaka genom att ge de något de uppskattar, exempelvis via exklusiva rabatter och erbjudanden som endast Periscope-besökarna har tillgång till.

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter