Så jobbar vi på Greatness PR med AI - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

Så jobbar vi på Greatness PR med AI

Magnus Sjöbäck, vd Greatness, och två händer som sträcker sig mot varandra, en mänsklig och en robot

På Greatness PR har vi under de senaste åren vävt in olika AI-verktyg i vårt dagliga arbete. En viktig princip som vi haft från början är att även om AI kan effektivisera och förkorta vissa processer så kan det aldrig ta över arbetsuppgifterna.

– AI är ett av många verktyg vi använder för att effektivisera arbetet. När tekniken tar hand om delar av exempelvis korrektur, översättning eller research blir det till mer effektiv konsulttid för våra kunder, säger Magnus Sjöbäck, vd på Greatness PR.

AI-verktygen används olika beroende på uppgift. I vissa projekt hjälper de till att identifiera trender och ämnen som engagerar i ett visst medielandskap. I andra fall handlar det om att ta fram en första språklig översättning som sedan kontrolleras manuellt.

– Det mänskliga omdömet går inte att programmera, åtminstone inte än. AI skiljer sig samtidigt från andra verktyg och program genom att det inte bara utför instruktioner – det går att resonera med, utveckla idéer tillsammans med och låta bidra i processen på ett sätt som mer liknar ett samarbete. Tekniken hjälper oss framåt, men all kommunikation måste alltid bottna i mänskliga perspektiv och aktuella referenser.

Läs också: Trendspaning: AI kommer öka redaktionell medias roll för företag

Några av de områden där vi använder AI är:

  • Datainsamling och research – för att snabbt skapa en tydlig bild av nuläget i en bransch eller fråga.
  • Översättningar och språkstöd – för att säkerställa korrekthet och konsekvens på flera språk.
  • Analys och rapportering – där AI hjälper oss att dra ut relevanta insikter ur stora mängder data.
  • Mediabevakning och trendanalys – för att upptäcka förändringar och nya möjligheter snabbare.

Gemensamt för alla dessa processer är att tekniken kortar vägen från insikt till leverans, utan att kompromissa med kvaliteten.

– Den största vinsten med AI är både att det går att korta processtiden och att vi får mer tid att fokusera på strategi, kreativt arbete och rådgivning. AI skapar verkligt värde för våra kunder.

Bild: Magnus Sjöbäck, vd Greatness PR, och AI-generad bild (prompt: Futuristic concept of AI showing human hands and robot hands reaching out)

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter