Ljug om klädåtervinning, kassa arbetsförhållanden på gymkedja och moraliskt tveksam spritexport – när vi nu går in i ett nytt år är det dags att utse årets värsta PR-kriser 2023.
Absolut sämst beslut
I samband med Rysslands invasion av Ukraina avvecklade många bolag sina verksamheter i Ryssland, några svenska exempel är Ikea, H&M och Volvo Cars. Ett bolag med svenskkoppling som inledningsvis stoppade exporten till Ryssland men som i april 2023 återupptog sin verksamhet i landet är Absolut Vodka och ägarföretaget Pernod Ricard. Beslutet fick massiv kritik av såväl svenska politiker som den svenska krog- och restaurangbranschen där många bojkottade bolagets produkter.
Beslutet att åter börja sälja Absolut Vodka i Ryssland motiverades med att bolaget levererade produkter inom rådande sanktioner för att ”skydda lokala medarbetare och säkra den lokala organisationens ekonomiska hållbarhet”. I Sverige fick termen ”Absolut Boycott” stor spridning på sociala medier och det dröjde inte länge innan beslutet drogs tillbaka och exporten av Absolut Vodka till Ryssland återigen stoppades.
https://twitter.com/jorrep/status/1647140466092064768
H&M i dubbelt blåsväder
H&M har haft det tufft med flera olika PR-kriser 2023. Det började med att klädföretaget skar ner på arbetstimmar för cirka 1000 svenska medarbetare. För vissa innebar omorganisationen att gå från 35 ner till åtta timmar på en vecka, och för vissa anställda innebar det noll garanterade arbetstimmar. Kritikstormen bland de anställda och i media blev inte mindre av att när personal tackade ja till de nya arbetstiderna så ändrade sig H&M och ville i stället säga upp dem. Ett par månader senare när omorganisationen var klar rapporterade fackförbundet Handels att många drabbade anställda inte längre kan leva på sin lön, samtidigt som vd:n förra året fick en bonus på över sju miljoner kronor.
Under sommaren briserade nästa PR-bomb när Aftonbladet synade H&M:s kommunicerade återvinningsarbete genom att gömma airtags i kläder som skickades till bolagets egna återvinningsprogram som utlovar miljövänlig och ansvarsfull återvinning och återanvändning. Tidningens granskning visade att majoriteten av plaggen i stället körs och flygs tvärs över jorden till länder i tredje världen där de dumpas och bränns okontrollerat.
Gymkedjan som behöver mer träning
Efter en granskning i Aftonbladet fick gymkedjan Nordic Wellness kritik för bland annat sexism, orimliga arbetsförhållanden och kameraövervakning. Trots att granskningen bestod av 29 medarbetare som berättade om missförhållandena så svarade bolagsledningen med vd:n i spetsen att de har nöjda medarbetare, en god arbetskultur och att problemen handlar om ett par personer som betett sig oacceptabel och som inte längre är kvar. En kommentar från vd:n som stack ut var ” Det här bolaget är 26 år och folk har alltid tyckt saker”.
Försvaret föll inte i god jord hos de egna medarbetarna där flera platschefer och instruktörer totalsågade svaret i media. Att medarbetarna direkt gick ut i media och fortsatte kritisera bolaget efter ett försök till kriskommunikation försvagar kraftigt Nordic Wellness trovärdighet både rörande de ursprungliga anklagelserna och hur de kommer agera för att det inte ska hända igen. Gymkedjan står därför för en av årets värsta PR-kriser 2023.
Behöver ni hjälp med att utveckla strategier för krishantering eller förbereda er kriskommunikation, Ring oss på 010-209 40 10 eller boka ett möte redan idag.