24 februari 2020

Almedalsveckan

Checklista för arrangörer under Almedalsveckan 2020

LSU:s seminarium i Greatness trädgård lockade många besökare.

Som arrangör under Almedalsveckan är det mycket som ska planeras och det är ibland svårt att veta vad som ska prioriteras. Med hjälp av en arrangörschecklista blir det enklare att veta i vilken ände att börja.

Under fjolårets Almedalsvecka hölls cirka 3000 seminarium och många organisationer och företag var på plats för att hålla i egna evenemang och delta på andras. Här är en checklista att utgå från i planeringen för politikerveckan.

Vilken är samhällsfrågan?

o  Fundera över vilka ämnen och frågor som företaget eller organisationen aktivt arbetar med, och vilka som kan vara av intresse och relevans för samhället att diskutera.

o  Tänk på målet med arrangemanget, vad ni vill uppnå och vilka ni vill påverka. Om det är beslutsfattare eller medborgare. Fundera även på om det är nya idéer, kunskap och tankar ni vill tillföra en befintlig debatt eller om ni vill väcka ny debatt och nya samtal.

Strategi 

o  Tänk på hur vill ni genomföra arrangemanget, om det ska vara monolog eller dialog, debatt eller öppet samtal. Det finns många sätt att gå tillväga, och kreativitet kan hjälpa en lång väg.

o  Kommer ni att arrangera ensamma eller tillsammans med andra som tycker likadant eller som är motståndare till åsikterna, vilka kan det passa att arrangera med?

o  Ta reda på vilken arrangemangsplats och arena som passar ert koncept och ämne, det finns några att välja på om ni är ute i god tid.

o  Vilken eller vilka dagar kan passa för arrangemanget? Vill ni konkurrera om publiken på de mest aktiva dagarna måndag till onsdag eller istället hålla ert arrangemang på en av de lugnare  dagarna?

Utförande och administration

o  Fundera på om ni ska ta hjälp av någon med planering och administration.

o  Se till att anmäla er till det officiella programmet, sista datum är 3 juni. Boka en annonsplats i tidningen Almedalen Just nu och fundera över hur arrangemanget kan marknadsföras på fler sätt och var.

o  Boka er arrangemangsplats.

o  Ta reda på om ni behöver söka några tillstånd och när det senast behöver göras. De vanligaste är tillstånd om allmän sammankomst och alkoholtillstånd.

o  Fundera på vilka som kan passa som paneldeltagare, vem som kan vara moderator och på vilka ni vill ska delta på eventet om ni planerar att ha det stängt med gästlista. Kontakta dessa så tidigt som möjligt.

o  Boka leverantörer för allt som behövs under arrangemanget, till exempel catering, teknik och möbler.

o  Ta fram en plan för om det oväntade skulle hända.

o  Utvärdera era genomförda arrangemang. Det är ett bra sätt att få en uppfattning om hur det gick och om det finns någonting ni bör ta med er till nästa gång.

Vill ni ha hjälp eller stöd, kontakta Greatness PR.

Källa: Almedalsveckan Info 

Läs mer om Greatness PR:s Almedalserbjudande 

Kom igång med Almedalsveckan

Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.