Därför kämpar Taco Bell för ny emoji | Greatness PR

Därför kämpar Taco Bell för ny emoji

Varför finns det emojis för hamburgare och pizza men ingen för tacos? Det frågar sig snabbmatskedjan Taco Bell, som har startat en kampanj för att ändra på just detta. Bakgrunden är att den ideella organisationen Unicode Consortium, som styr utvecklingen av det universella skriftsystemet Unicode där emojis ingår, släpper ett gäng helt nya ikoner i sommar. Det är dock ännu inte klart exakt vilka de kommer välja, och det är här Taco Bell ger sig in i leken. Hittills har 28 000 personer skrivit på deras namninsamling för införandet av en taco-emoji.

Taco Bells kampanj är smart på flera plan; först och främst hakar den på ett utbrett och aktuellt beteende – att människor använder emojis – och uppmärksammar samtidigt folk på problemet att det inte finns någon emoji för tacos. De gör sig själva till representanter för alla som vill ha en taco-ikon (”America wants a taco emoji. America needs a taco emoji”). Den sannolikt största orsaken till Taco Bells kampanj är ändå att om de lyckas nå sitt utsatta mål så kommer deras varumärke förknippas med den nya universella taco-emojin – den kommer symbolisera Taco Bell i lika hög grad som den symboliserar maträtten. Tacos blir lika med Taco bell.

Vill du också kunna snacka om tacos utan att använda ord? Skriv på Taco Bells namninsamling här.

 

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter