Facebook och Twitter har monopol och det är bara en tidsfråga innan de tar över hela den sociala medievärlden.
Det är i alla fall en vanlig bild av hur det globala sociala medie-landskapet ser ut. Men på andra sidan jordklotet finns en helt annan värld av sociala medier. 2009 förbjöds Facebook, Twitter och YouTube av de kinesiska myndigheterna efter en rad demonstrationer där flera människor miste livet, något makthavarna till stor del skyllde på de sociala medierna.
I stället är det andra aktörer som dominerar marknaden – sociala medieportaler med hundratals miljoner användare och som är mer eller mindre okända för oss i Europa och övriga västvärlden. Världens fjärde största Internetbolag efter Amazon, Google och Ebay heter Tencent och äger de tre mest populära sociala plattformarna i Kina – QQ, Qzone och WeChat.
Nedan kan du se hur stora de sociala medierna är i Kina och hur de presterar jämfört med sina västerländska motsvarigheter.
De kinesiska motsvarigheterna må vara okända för gemene man, men de stora drakarna i väst håller ett skarpt öga på sina konkurrenter världen över och vice versa – en stor anledning till att tjänsterna tenderar att likna varandra i både utseende och upplägg. Anledningen till att vi inte hör särskilt mycket om dessa plattformar kan delvis tillskrivas vår västerländska media samt det faktum att även om de fysiska gränserna suddas ut allt mer så består de språkliga barriärerna.