Hur ser egentligen en bra Facebook-annons ut? Det är en av livets stora gåtor för marknadsförare över hela världen. Facebooks Sverigechef Sam Rihani skriver i Dagens Media om tre faktorer som gör din annons mer effektiv.
Tydliggör avsändaren
Att få människors uppmärksamhet är svårt, att behålla den är svårare. Gör det därför så enkelt som möjligt för publiken att förstå vem annonsen kommer ifrån genom att hitta just er nisch eller speciella uttryck.
Överraska
Att få publiken att haja till och bli överraskad är ett bra sätt för att få dem att fortsätta läsa, titta eller klicka sig vidare. Detta kan du uppnå genom att låta annonsen eller storyn tvärt byta riktning eller använda något välbekant på ett helt nytt sätt.
Skapa känslor
Kanske den viktigaste biten – människor som känner är människor som bryr sig. Forskningen visar att marknadsföring som fokuserar på emotionell respons leder till bättre långsiktiga resultat.
Till slut är det viktigt att komma ihåg att en Facebook-kampanj inte är klar bara för att den har lanserats, den måste optimeras också. Nästa vecka skriver vi om tre konkreta tips på hur en Facebook-kampanj optimeras på bästa sätt.
Vill ni ha hjälp med att utveckla er marknadsföring i sociala medier – Ring oss på 010-209 40 10 eller mejla Dixie Thamrin.