Facebook attackerar clickbait – du kan inte ana vad som hände sen

Facebook attackerar clickbait – du kan inte ana vad som hände sen

Clickbait. ”Vilseledande eller överdriven text eller bild som ska locka folk att klicka på en länk eller gå in på en webbsida”.

Facebook gick under förra veckan ut med att man planerar att ta åtgärder mot klickfiske. Medier och publicister som fortsätter med clickbait kommer se en kraftig nedgång i engagemang och synlighet på plattformen.

För allt fler människor är sociala medier den primära nyhetskällan, över 60 procent av amerikanerna får sin nyhetsrapportering från Facebook samt andra sociala plattformar. Med tanke på detta kan Facebooks ställningstagande mot klickbete ses som ett viktigt steg. Dels för journalistiken och dels för kvaliteten på väldigt många människors primära nyhetsflöde.

Who Watches The Watchmen?

Facebooks självutnämning som ansvarig utredare av vad som är klickbete och inte kan i teorin leda till att de godtyckligt filtrerar bort inlägg och innehåll de inte gillar. The Next Web skriver om problematiken med att Facebook i förlängningen blir en ny grindvakt för vilka nyheter människor får tillgång till:

“What if we post something we consider enticing, but Facebook considers to be clickbait? Who’s to say that Facebook can’t similarly tweak their algorithm to filter out other types of posts they don’t like?”

Facebook är också först och främst är ett företag vars prioritet är att tjäna pengar. Och säga vad man vill om klickbete men det genererar klick. Om åtgärderna leder till minskat engagemang och färre klick så minskar intäkterna för Facebook. Hur länge kommer de då hålla samma linje?

Läs Facebooks egna ord om klickbete och hur du skapar rubriker och innehåll som följer de nya riktlinjerna här.

 

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter