Här är fem vinnare som verkligen förtjänar både priset och uppmärksamheten. För fjärde gången har Facebook nu utsett årets bästa Facebook-kampanjer i Facebook Awards 2015. Man delade ut priser i sex olika kategorier, och nedan kan du se några av årets guldvinnare.
#LikeAGirl
Always #LikeAGirl-kampanj konfronterade könsnormer med sin film om vad det innebär att uppträda ”som en tjej”. Kampanjen vann det högsta priset, det blå, i kategorin ”craft” och guld i kategorin ”Facebook For Good”.
https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
Ice Bucket Challenge
Ice Bucket Challenge var en av förra årets i särklass mest delade samt uppmärksammade kampanj. The ALS association som stod bakom kampanjen vann det blå priset i kategorin ”Facebook For Good”.
Ad Council är en amerikansk ideell organisation som producerar samt distribuerar samhällsinformation i form av reklam. De vann guldpriset i kategorierna ”Facebook For Good” och ”Integrated Campaign” för sin kampanj Love Has No Label.
GT Ride – Viral Gaming for Kia
KIA Motors skapade ett dataspel i vilket användare kunde skapa egna banor genom att göra olika rörelser med sin mobiltelefon. Kampanjen vann guldpriset I kategorin “Social Technology”.
KAFA
KAFA är en kvinnorättsorganisation som skapade en kampanj för att få till en ny lag angående våld mot kvinnor i Libanon. Lagen gick igenom och kampanjen vann guldpriset i kategorin ”New Frontier”.
https://www.youtube.com/watch?v=3nmd3ms49H0
Läs om samtliga vinnare av Facebook Awards 2015 här.