25 april 2022

PR, Tips, Varumärke

Fem anledningar till att skaffa en företagspodd – och fem skäl till att avstå

Podcast har blivit en populär kanal för att nå ut med budskap. Det startas poddar om allt möjligt och utbudet är gigantiskt. I poddbiblioteken finns alltifrån stora globala företag som berättar om hjärtefrågor till enskilda privatpersoner som diskuterar balkongodling. Funderar ni på att starta en podcast i er marknadsföring? Då ska du definitivt läsa vidare nedan. Här går vi igenom för- och nackdelarna med att skaffa en podcast.

Fem anledningar till att företag ska starta en podcast

1. Podden sprider kunskap, skapar förståelse och nyfikenhet för företagets verksamhet eller det ämne som ni väljer att lyfta. Podden ger företaget möjlighet att lyfta fram olika vinklar och ökar förståelsen för de perspektiv som ligger bakom.

2. Podden når ut till företagets medarbetare. Ett perfekt sätt för att internt skapa uppmärksamhet för kärnfrågor, och även för att bygga intern stolthet och starkt medarbetarskap.

3. Podden når externa intressenter. Det här innebär en god möjlighet till att skapa extern uppmärksamhet för det som talas om i podden. Kanske låter det självklart men podden kan vara en kostnadseffektiv kanal som når många nya intressenter.

4. Podden genererar trafik till företagets webbplats. Podden behöver ha en landningssida och den sidan behöver finns på företagets webbplats. Detta leder till att människor som är intresserade av podden automatiskt kommer besöka webbplatsen, vilket i sin tur kan leda till att de klickar sig vidare till andra sidor på webbplatsen.

5. Podd är en tillgänglig kanal. Det går att lyssna på podden var som helst och när som helst. Avsnitten finns på olika plattformar och de går bra att lyssna i både mobil, dator och surfplatta. Kanske ett sätt att nå svårnådda grupper?

Fem anledningar till att företaget inte ska starta en podcast

1. Att podda är tidskrävande och kostar i resurser, dels för att sätta en strategi, dels för att producera en podd regelbundet med hög kvalitet. Det är viktigt att ha en plan för hur ofta den ska komma ut och vad det ska vara för innehåll.

2. Det finns ingen på företaget som kan ta ansvar för podden. Hur den ska produceras, distribueras och utvecklas. Detta tar tid och resurser, finns det inte budget är det bättre att avstå.

3. Det kan vara svårt att finna en nisch som attraherar lyssnare. Podd är ett medium som har funnits ett tag. Det finns garanterat ett antal poddar på samma tema och det kan vara svårt att nå ut.

4. Poddar ger inte tillförlitliga data. Verktygen för att följa upp hur många som har lyssnat på en podd är inte helt tillförlitliga. Hur ska du kunna avgöra om en lyssnare tryckt på start och sedan avslutat lyssningen två minuter in i ett avsnitt?

5. Det finns andra kanaler som bygger företagets varumärke på ett billigare, enklare eller snabbare sätt gentemot era målgruppen. Ett första steg är att se över er kanalstrategi och satsa på att vårda befintliga kanaler.

Behöver ni hjälp med att planera kommunikationen? Greatness PR hjälper företaget att nå ut med sina budskap till kunder, opinionsbildare och samhället i stort.