Att ha en snygg och tilltalande webbplats är i stort sett meningslöst om ingen hittar dit. Därför är betydelsen av att flirta med Google enorm. Utan att arbeta efter en plan för sökmotoroptimering, eller SEO, kommer webbplatsen inte att hamna i toppen av Googles söklista. Förutom att hålla webbplatsen regelbundet uppdaterad med nytt innehåll och nyheter kommer här fem tips som ökar trafiken från mobilsurfare och får företagets webbplats att klättra i Googles ranking.
1. Mobilanpassa webbplatsen
Att Google tar hänsyn till hur den mobila versionen är anpassad beror till största del av att de använder sig av Mobile-First Indexing. Det innebär att webbplatsens ranking baseras på den mobila varianten framför desktopversionen. Förr var det tvärtom och trots att övergången inte är helt fastställd så har mobilversionen i dag en stor betydelse för att locka mobilsurfare och var i söklistorna webbsidan hamnar.
Nuförtiden har de flesta företag en mobilanpassad webbsida och har man inte det kan små justeringar i desktop-versionen göra stor skillnad. Till exempel är en effektiv lösning att använda sig av dynamiska bilder som anpassar sig oavsett vilken enhet som används. Det kan även vara bra att kontrollera sin mobila webbsida, något som görs enkelt i Googles mobilvänlighetstest.
2. Håll koll på hastigheten
Det finns få saker som användarna tycker är lika frustrerande som att vänta på en sida som laddar och går det för långsamt tappar man trafiken direkt. Vill man kontrollera webbsidans hastighet kan man göra det med hjälp av Googles verktyg Page Speed Insight. Annars är det bra att hålla sin webbplats uppdaterad. Viktigt är att den mobila-versionen av webbsidan har liknande layout och att innehåller är samma information som desktop-versionen.
3. Använd enkla och tydliga Call to Actions (CTA)
Oavsett vilket typ av företag eller vilken målgrupp man vänder sig till, måste det vara enkelt för användarna att navigera på webbplatsen. Med hjälp av CTA kan man guida och uppmana användarna att hamna på de sidor som företaget vill. En CTA kan vara en knapp, skylt eller puff som tydliggör hur man kommer i kontakt med personer på företaget, eller information om en ny produkt eller tjänst som kunderna bör känna till. Vilken information som kunderna guidas till kan variera mellan företag, men det viktiga här är att kunderna får en användarupplevelse som känns enkel och tydlig.
4. Mät och analysera trafiken
Redan 2015 var mobilen det vanligaste sättet att söka på Google. Inom B2B-företag är datorn fortfarande en stabil trotjänare, men i takt med att de mobila Google-användarna blir fler ökar också betydelsen av en välfungerande mobilversion av webbplatsen.
Därför är det bra att hålla koll på mobilsurfarna och kontinuerligt mäta varifrån trafiken kommer. Då blir det enklare att anpassa webbsidor och se till att besökaren hittar rätt.
5. Fokusera på specifika mobil-nyckelord
Inom B2B vill man ofta träffa rätt på en specifik och nischad målgrupp. Men likt andra som använder mobilen som sökenehet så är det inte alltid man skriver ut långa meningar för att hitta resultat på Google. Folk kanske sitter i möte och vill få information snabbt, därför är korta och specifika nyckelord något som gynnar den mobila trafiken. Det lönar sig därför att vara noggrann i att hitta rätt nyckelord, där man både kan hitta rätt personer för sin marknad, men som också ord som mobilanvändare kan tänkas använda vid snabba sökningar. Syns företaget i dessa sökningar ökar också varumärkeskännedomen bland kunderna, vilket ökar möjligheterna till framtida affärer.
Vill du ha hjälp med SEO, locka mobilsurfare och digital marknadsföring?
Marknadskommunikation är något som Greatness konsulterar. Vill ni veta mer om hur Greatness kan hjälpa er, klicka på knappen nedan för att skicka ett mejl till oss. Eller läs vidare här.