5 februari 2018

PR

Förra årets värsta PR-missar

Förra årets värsta PR-missar

Varje år får vi uppleva lyckade och mindre lyckade PR- och kommunikationsinsatser i Sverige och runt om i världen. Här är några av 2017 års värsta PR-missar.

United Airlines – Passageraren som drogs av planet

I april blev ett United Airlines-plan överbokat på grund av att ett antal av företagets anställda behövde åka med. Flygbolaget erbjöd först 400 och sedan 800 dollar till passagerare som kunde tänka sig kliva av planet och istället flyga ett dygn senare. När inga frivilliga anmälde sig lottades fyra passagerare fram, tre av dem klev av planet medan den fjärde vägrade.

Situationen urartade och passageraren släpades blödande av planet. Händelsen filmades, klippet blev viralt och United Airlines hamnade mitt i en kritikstorm. Som om inte det vore nog framkom dagen efter ett mail från vd:n Oscar Munoz till de anställda där han menade att det inträffade var passagerarens fel. Efter ytterligare kritik tog Munoz och United Airlines på sig allt ansvar och bad om ursäkt till samtliga inblandade.

 

Adidas – Alla överlevde maraton

Efter årets upplaga av Boston Maraton skickade Adidas ut ett mail till alla som slutförde loppet. Med tanke på terroristattacken i samband med Boston Maraton 2013 där tre människor dog och 250 skadades är det förståeligt att innehållet i mailets ämnesrad ledde till kraftig kritik mot Adidas: ”Congrats, you survived the Boston Marathon!”

Adidas insåg snabbt sitt misstag och bad om ursäkt.

 

Åhléns – Allt går inte att sälja

Dagen efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm skickade Åhléns ut ett nyhetsbrev till sina kunder om att de har utförsäljning och 50 procent rabatt på de rökskadade produkterna. Kritiken lät inte vänta på sig och Åhléns bad om ursäkt för utskicket dagen efter.

Pepsi kapitaliserar med noll koll

Pepsi hamnade mitt i en global kritikstorm efter att deras reklamfilm med Kendall Jenner anklagades för att försöka kapitalisera på Black Lives Matter-rörelsen. Reklamen drogs snabbt in och Pepsi bad om ursäkt både till allmänheten och till Kendall Jenner.

 

Uber – utskällningen slutade i vd-byte

Ubers behandling av sina chaufförer har varit föremål för diskussion och kritik under flera år. Så när företagets vd Travis Kalanick i mars förra året fångades på film när han skällde ut en Uber-chaufför efter en diskussion om hur Uber behandlar sina chaufförer, ironiskt nog, var PR-krisen ett faktum. Kalanick avgick som vd ett par månader senare.

 

Arla – korsmiss och reklamflopp

Arla var i blåsväder flera gånger under förra året. Först på grund av en formulering i en reklamannons som många tolkade som nedvärderande mot kvinnor.

Arlas andra snedsteg kom i november då det upptäcktes att korsen på de kyrkor som pryder vissa av deras yoghurtförpackningar hade försvunnit.