8 december 2015

Varumärke

Först tacos, sen säkrare sex

emojis

Auberginer, persikor och olika handsymboler. Det finns många emojis som indikerar på sex. Men ingen emoji som kommunicerar säkrare sex. För att uppmana införandet av en kondomemoji har kondomtillverkaren Durex skapat kampanjen #CondomEmoji.

Det är inte första gången ett varumärke lobbar för att få in sin emoji i emoji-lexikonet. Snabbmatskedjan Taco Bell tyckte det saknades en taco bland alla matrelaterade emojis. Tidigare i år skapade de en uppmärksammad kampanj, och lyckades föra in tacoemojin i många människors mobiltelefoner världen över.

Användandet av emojis har blivit så integrerat i modern kommunikation att Oxford Dictionaries ”Årets ord” inte blev ett ord, utan emojin ”tears of joy”. Emojis är nu en del av hur vi på vardaglig basis kommunicerar med varandra.

När emojiskaparen Unicode Consortium i somras lanserade en rad nya emojis tog Taco Bell tillfället i akt och lobbade för införandet av en tacoemoji. De skapade en social kampanj där de uppmanade sina konsumenter att skriva på en namninsamling. Kampanjen lyckades och tack vare Taco Bell kan nu miljontals iPhoneanvändare skicka tacoemojis varandra. En emoji som väldigt många människor efter kampanjen förknippar med Taco Bell.

Emojis som marknadsföring

Inför World Aids Day vill Durex lyfta vikten av säkrare sex bland unga och har sjösatt en liknande kampanj Med en kondomemoji hoppas Durex väcka liv i frågan samt underlätta för unga att föreslå och prata om säkrare sex. I samband med kampanjen gjorde Durex en undersökning som berättar att 80 procent av 16-25-åringar tycker det är enklare att uttrycka sig genom emojis. 84 procent tyckte det var bekvämare att prata om sex med hjälp av emojis.

– Det här kommer göra det möjligt för unga personer att komma över skammen kring diskussionen om säkrare sex. Det kommer istället uppmuntra till konversation och öka uppmärksamheten kring hur viktigt kondomer är när man vill skydda sig mot sexuellt överfarbara sjukdomar, inklusive HIV och AIDS, säger Karen Chisholm, Durex vd.

Om Durex lyckas, kommer deras egen emoji finnas med i väldigt många människors mobiler. På så vis kommer en framtida kondomemoji få en tät koppling till Durex varumärke. CondomEmoji är ett bra exempel på en målgruppsanpassad kampanj. Att flagga för nya emojis ser ut att vara en ny trend bland företag, vilket troligtvis kommer öka konkurrensen och göra det svårare att lyckas få in sin egen emoji. Durex har (Till skillnad från Taco Bell) ett viktigt syfte med sin emoji. Och det kan leda till att auberginen snart får sällskap av en kondomemoji samt en bekvämare kommunikationsform kring säkrare sex för unga.