9 juni 2016

PR, Varumärke

Framtidens kommunikation med Virtual Reality

Virtual Reality

De senaste åren har stora framsteg gjorts inom den nygamla tekniken Virtual Reality – HTC, Oculus Rift och Samsung är några av de utvecklare som fört utvecklingen framåt. Vi har redan sett många stora varumärken implementera VR i sin kommunikation och marknadsföring och de flesta prognoserna säger att det kommer slå igenom ordentligt som ett nytt medium under de kommande åren.

Vilka egenskaper är det då som gör att Virtual Reality enligt många kommer revolutionera hur människor och företag kommunicerar? Framför allt handlar det om att kunna uppleva en berättelse på ett helt nytt sätt – mottagaren kommer närmare budskapet och med en långt större intensitet än traditionella medier tillåter. Detta för med sig stor potential att väcka fler och starkare känslor hos publiken. Nedan går vi igenom några tidiga exempel på kampanjer baserade på VR.

Mcdonalds Sverige tillgängliggör VR-teknik för kunderna med sina Happy Goggles och en tillhörande app.

Topshop ger människor möjlighet att med hjälp av VR uppleva företagets senaste modevisning från främre raden.

Merrell skapade en virtual hike, en äventyrsupplevelse som utnyttjar tekniken till max men som ändå placerar varumärkets produkt i centrum.

Hotellkedjan Marriott låter nygifta par åka på en virtuell bröllopsresa. Kommer vi i framtiden ens boka en resa innan att ha besökt resmålet genom VR?