Seminarier, rundabordssamtal, mingel, TEDxAlmedalen, Almedalsstipendiet och Great Talks. När årets Almedalsvecka börjar 28 juni är Greatness PR på plats för femtonde gången.
– Genom åren har vi haft nöjet att arbeta med stora organisationer som ICA, Jernhusen och Unibet och även eldsjälar som 127:s röster räknas eller gräsrotsinitiativet TEDx. En rolig kuriosa många inte vet är att Greatness PR var först ut med ”politisk dj-battle” på veckan, en variant som utvecklats vidare till dagens DJ Battle, säger Magnus Sjöbäck, vd på Greatness.
År 2006 var första året Greatness PR hjälpte uppdragsgivare ta del av det offentliga samtalet och sprida samhällsengagemang. Femton år senare är kommunikationsbyrån en erfaren arrangör som anordnar rundabordssamtal, mingel och seminarium, även i den egna lummiga trädgården i Visby. Uppdragsgivare har genom åren varit bland andra ICA, Jernhusen, Ipsos, Kanozi Arkitekter och Unibet.
– Almedalsveckan erbjuder stora möjligheten för organisationer och företag att knyta kontakter, synas och driva samhällsfrågor. Just nätverkandet är det mervärde som alla värderar högt, rätt planerat kan en almedalsvecka ge långvariga och värdefulla kontakter.
– En fråga många har som är nya på arenan, är om de verkligen kommer sticka ut med all konkurrens. Svaret är självklart, men det handlar om att hitta rätt samhällsfråga att driva och att involvera ämnet i kommunikationen både före, under och efter Almedalsveckan.
TEDxAlmedalen och Almedalsstipendiet
Mellan åren 2010 och 2016 arrangerade Greatness TEDxAlmedalen, ett kvällsseminarium i byråns trädgård kring tanken om idéer värda att sprida. Platsen har, av organisationen TED, blivit utnämnd till en av de vackraste TEDx–scenerna i världen och seminariet har flerfaldigt utnämnts till ett av de bästa arrangemangen under Almedalsveckan. Några av talarna har varit Cecilia Uddén, Julia Mjörnstedt, Milad Mohammadi, Navid Modiri, Daniel Boyacioglu och Johar Bendjelloul.
Almedalsstipendiet som stiftades 2014 har gjort det möjligt för flera underrepresenterade organisationer att delta i veckans diskussioner och debatter. Bland annat har #jagärhär och Refugees Welcome Stockholm fått stipendiet.
2020 – samhällsfrågor mer aktuellt än någonsin
Under Almedalsveckan lyfts frågor och diskussioner som berör hela samhället. Det är också ett bra tillfälle för kommunikationsbyrå att ta pulsen på samhällets makthavare och samla information och kunskap som är värdefullt för alla kunders kommunikationsarbete.
– Det är nog årets häftigaste och roligaste arbetsvecka, fullt av överraskningar och tongivande samhällsdiskussioner. Hållbarhet, vården och integration kommer såklart vara aktuella ämnen, jag tror även att AI kommer fortsätta vara ett smalt men hett ämne på många seminarier, säger Magnus Sjöbäck.
Letar du eller er verksamhet efter möjligheter att sprida samhällsengagemang eller söker ni specifika möten?
Kom igång nu! Ring 010 209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se.