För att vara framgångsrik inom sociala medier gäller det att ha stenkoll på nya trender och vad som är värt att satsa lite extra på. Här är sju tips från Microcreatives att ha i bakhuvudet när ni planerar hur 2020 ska se ut i era sociala kanaler.
Platsspecifika kampanjer
Varför: Platsspecifika kampanjer är ett bra sätt att skapa engagemang på er lokala marknad.
Hur: Skapa platsbaserade sidor för att marknadsföra lokala engagemang och erbjuda spetsigare erbjudanden.
Innehåll baserat på användarnas aktivitet
Varför: Anpassat innehåll uppmuntrar din målgrupp att delta i kampanjer.
Hur: Analysera er målgrupps beteende i sociala medier med hjälp av verktyg som exempelvis Google Analyctics och skapa innehåll baserat på det.
Självraderande innehåll
Varför: Självraderande innehåll bryter igenom algoritmerna, vilket betyder att fler av dina följare automatiskt nås av innehållet, jämfört med exempelvis ett inlägg i flödet.
Hur: Skapa visuellt innehåll till dessa kanaler för att uppmuntra snabba reaktioner och öka engagemanget.
Gör dina produkter upptäckbara via sociala medier
Varför: 50 procent av sökningarna på internet kommer att ske genom bilder eller tal under 2020, därför är det viktigt att göra det enklare att upptäcka dina produkter via sociala medier.
Hur: Inkludera produktens namn och pris direkt i era sociala medier-inlägg.
Video fortsätter växa
Varför: 56 procent av alla internetanvändare tittar på videor på Facebook, Instagram och Twitter.
Hur: Skapa videor för era kanaler.
Anpassa för VR och AR
Varför: Under 2020 kommer en mer praktisk tillämpning av VR och AR öka inom marknadsföring.
Hur: Använd Facebook 360, Facebook Canvas och andra AR/VR-verktyg för att visa upp ert innehåll.
Marknadsföring med influerare
Varför: 22 procent av internetanvändare mellan åldrarna 18–34 köper produkter eller tjänster efter att ha sett en influerare marknadsföra den.
Hur: Samarbeta med trovärdiga influerare för att marknadsföra era produkter och tjänster.