Dina mest värdefulla följare är de som i sin tur har flest följare och når ut till ett stort antal människor. De har stort inflytande på, och stor trovärdighet bland, sina följare. Deras rekommendationer och åsikter väger tungt.
Dina mest engagerade följare är de som delar, gillar, kommenterar och sprider ditt innehåll och därmed ditt varumärke. Det är troligtvis människor som faktiskt uppskattar ditt företag, ditt varumärke och dina produkter. Genom sitt engagemang fungerar de som en sorts ambassadör gentemot sina egna vänner och följare.
De ”bästa” följarna finner du i kombinationen av de mest värdefulla och de mest engagerade. Alltså personer med många egna följare och stor trovärdighet bland dessa, och som samtidigt engagerar sig i ditt innehåll. Det är den ultimata följaren.
Så hur tar du då reda på vilka dina mest värdefulla, mest engagerade och bästa följare är? Det finns flera olika enkla verktyg att använda för att hålla reda på hur ditt varumärke står sig på sociala medier. Ett verktyg som är inriktat på kartläggning och analys av dina följare är Social Rank, som är kompatibelt med Twitter och Instagram. Förutom att visa dina bästa följare kan du med hjälp av Social Rank även se vilken typ av innehåll de engagerar sig mest i, och därmed även hur du kan behålla deras intresse.
Många företag och varumärken har målet att samla på sig så många följare som möjligt i sociala medier. Det spelar mindre roll vilka det är och varför de gillar din sida, huvudsaken är att de är många. Men kvantitet är inte alltid viktigare än kvalitet, och ofta går det första att uppnå genom det andra.
Läs mer om Social Rank här.