”Hjälp! Våra annonser dyker upp på hatsajter”

”Hjälp! Våra annonser dyker upp på hatsajter”

Att företag syns i fel sammanhang kan påverka varumärket negativt.  Ett aktuellt och återkommande exempel är företag vars Google- och Facebookannonser hamnar på hatsajter med rasistiskt, kvinnofientligt och antisemitiskt innehåll. Till exempel har annonser från Linas matkasses och Resurs bank synts på främlingsfientliga sajter utan deras vetskap. För att undvika detta kan företag arbeta proaktivt och därmed påverka var deras annonser syns.

Så funkar det

Google och Facebook genererar större räckvidd för annonser genom annonsnätverk, där miljontals webbplatser och nyhetssidor ingår. Nätverken heter Facebook Audience Network och Google Display Network.

Facebook och Google tar inget ansvar för var annonserna dyker upp inom nätverken, det ansvaret läggs på annonsörerna. För att få kontroll över var annonserna syns kan företag skapa blockeringslistor i respektive annonstjänst.

Börja med att skapa en lista i Excel över de sajter (www.webbadress.com) ni inte vill att era annonser ska synas på.

Skapa blockeringslista på Facebook

1. Logga in på företagets Ads Manager-konto, gå till Inställningar och vidare till Företagsinställningar.

2. Gå till Varumärkessäkerhet i menyvalet till vänster och välj Blockeringslistor.

3. Klicka på Hantera, Lägg till och sedan Redigera blockeringslistor.

4. Välj Skapa blockeringslista och ladda upp Excelfilen med blockeringslistan.

5. När listan har laddats upp går det att kontrollera den genom att klicka på den.

6. Gå tillbaka till Företagsinställningar, välj Varumärkessäkerhet och sedan Blockeringslistor

7. Klicka till sist på Tillämpa på alla annonskonton.

 

Skapa blockeringslista på Google Adwords

1. Logga in på företagets Google Adwords-konto, klicka på skiftnyckel-symbolen i högra hörnet och välj Listor över exkluderingar av placeringar som hittas under Delat bibliotek.

2. Klicka på den blåa plus-knappen.

3. Namnge listan, förslagsvis ”Blockeringslista”.

4. Välj Ange fler placeringar och klistra in blockeringslistan från Excelfilen.

5. Klicka på Lägg till placeringar och sedan på den blå spara-knappen. Listan går nu att kontrollera.

6. Återgå till Kampanjsidan och markera samtliga kampanjer.

7. Välj Redigera i den blåa menyn som dyker upp när du kampanjerna markeras och välj sedan Ändra inriktning.

8. Klicka på Listor över exkluderingar av placeringar.

9. Välj blockeringslistan och klicka på Använd.

10. Det går att kontrollera att listan är tillämpad på kampanjerna genom att gå tillbaka till Listor över exkluderingar av placeringar under skiftnyckel-symbolen.

 

Kontakta oss så hjälper vi er skapa en långsiktig och värdestyrd varumärkesstrategi. Ring oss på 010-209 40 10 eller maila vd Magnus Sjöbäck.

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter