SEO. Tre bokstäver som alla företag med en digital närvaro måste känna till och jobba aktivt med. Syftet med Search Engine Optimization, sökmotoroptimering, är kort sagt att genom olika processer och verktyg påverka och förbättra en sajts synlighet och position i sökmotorernas organiska resultat.
En viktig del är att arbeta långsiktigt med en relevant digital närvaro vilket Sjöbäck PR-byrå hjälper flera företag med. Men sökmotoroptimering är en djungel av metoder och verktyg. Just därför kan det vara bra att först och främst skapa sig en övergripande bild av vad SEO faktiskt är och vad det går ut på.
Häng med, nu kör vi igång första lektionen med The Beginners Guide to SEO.
Lektion 1: Så fungerar sökmotorer
Sökmotorernas främsta uppgift är att ge oss användare svar på våra frågor och få oss att hitta det vi söker. För att kunna göra detta katalogiseras alla miljontals sajter efter deras innehåll, och hur väl det innehållet presenteras. Sökmotorerna sorterar sajter efter relevans och popularitet.
Relevans och popularitet bestäms inte manuellt, sökmotorerna implementerar automatiska algoritmer som i sin tur består av hundratals olika variabler – rankingfaktorer. Vilka rankingfaktorer som är viktigast och vilka du bör arbeta med varierar, ett grundtips är dock att i så stor utsträckning som möjligt arbeta utifrån ett helhetsperspektiv.
I lektion 2 om Search Engine Optimization tittar vi närmare på hur människor använder sökmotorer, och hur du bäst anpassar din SEO-marknadsföring för dina målgrupper.